🧑 🔍

verbruik 404

[Gebruiker verwijderd]
 - 14 juli '04

Hoi,

Na enkele weken zoeken naar een ontstekingsprobleem draait mijn 404 nu mooi rond. Het verbruik blijft echter een probleem: ongeveer 40 liter op 100 km. De topsnelheid is max. 85 km per uur. Er is geen abnormale rook te zien en niets abnormaals te horen. De compressie is rond de 7. Weet iemand hier een oplossing voor, of is dit normaal. Ik heb op een duitse site het verhaal gelezen van iemand die zijn compressie had verhoogd tot 9,5 door 1mm van de cylinderkop af te laten halen en de kleppen dieper te laten slijpen (kostprijs (500€). Heeft iemand hier ervaring mee? Bij hem was het verbruik gezakt tot 20 liter (voorheen 30).

Gert Crosiers
 - 14 juli '04

hallo tom ik heb zo'n beetje het zelfde probleem, ik verbruik met mijn 404.1 30liter op 100km en top snelheid is boven de 95km/u, maar normaal zou je zonder compressie te wijzigen op 20liter moeten komen. welke kleur hebben jouw bougies? bij mij zijn ze nogal donker(naar het zwarte toe). co schroeven 1,5 toeren open. ontsteking stationair 15° voor bdp en bij 4000rpm 40° voor bdp
probeer deze afstelling eens het zou je al 10liter moeten schelen.
ik ga nog een beetje verder proberen om de 20 liter te halen, wanneer het gelukt is zal ik het nog eens laten weten.
m vr gr Gert

Thomas Ezendam
 - 14 juli '04

CO schroeven moeten op 1,25 staan. Als je de ontsteking met een lampje instelt dan moet deze op 2 graden voor bdp staan. Naar mijn ervaring komt dit op iets van 10 tot 12 graden voor bdp uit bij stationair draaien.
Wat ook helpt voor het verbruik is de kleppen stellen. Dit komt vrij nauw.

Het lijkt me erg sterk dat je je compressie op kan schroeven van 7,0 naar 9,5 door slechts 1 mm van de kop te halen. Ik heb zelf een 9 kop liggen maar er is echt meer voor nodig om dat te bereiken. De verdrandingsruimte is véél kleiner dan die van de Unimog.

Waar de Unimog trouwens wel erg voor gevoelig is is de zware rechter voet. Als je meteen het gas volledig indrukt krijgt de motor teveel brandstof. Probeer rustig gas te geven. Een straat inslaan kan je vaak in zijn 5 doen (bij een flatbed!) en dan langzaam weer op snelheid komen. Bovendien zie ik hierboven 95 Km/h staan. Ik hoop niet dat je dit continu rijdt als je op de snelweg of zo zit. De versenllingsbak kan daar niet zo goed tegen.

[Gebruiker verwijderd]
 - 15 juli '04

Hoi Tom.

Tja, zo'n brandstofverbruik is niet leuk. Er komen een aantal mogelijkheden in mijn gedachten die je zou kunnen proberen om je Mog iets zuiniger te maken. Zoals Thomas al schreef is het flink afvlakken van de kop bij de Mog geen optie. Wij hebben op ons blok namelijk een lage compressie kop en als je die naast een kop met normale/hoge compressie legt valt meteen op dat de verbrandingsruimte van een lage compressie kop heel erg groot is ten op zichte van de gewone kop. Dat red je dus niet met afvlakken, dan zou je er materiaal in moeten lassen. Je schrijft dat je compressie bij alle cil. 7 is. Mijn motor heeft op alle cilinders, behalve een, 10 -- 10,5 en het verbruik van mijn Mog is ongeveer 20/ liter/100 Km.
Die ene cilinder die niet die druk geeft staat op 7,9.
Nu ben ik laatst bij Andy Couyser geweest in Belgie en Andy was zo vriendelijk om voor mij alle bakken en pallets met de heftruck van elkaar te halen zodat ik alle onderdelen die hij heeft eens door kon snuffelen en in mijn geheugen opslaan. Nou kwam ik ook een bak tegen met nieuwe zugerveren voor ons 2.2 liter blok. Als ik het wel heb waren dat de standaard en de eerste overmaat, en misschien ook wel de tweede overmaat. Het vervangen van de zuigerveren brengt je compressie druk wel weer omhoog en zal wellicht je brandstof verbruik verlagen want je hebt dan weer wat meer vermogen. Wat je daarnaast ook zou kunnen doen is de kleppen eens opnieuw inslijpen met de hand en ook de klepsteelhoedjes meteen vervangen. Ik zou daarvoor een gebruikte kop kopen bij Eric v.d. Kerkhof en die eerst bewerken om hem dan later om te wisselen met de kop die erop zit. Wat ook kan schelen is je carburateur eens reviseren. Erik v.d. Kerkhof heeft daar nog een mooi setje voor liggen, bel hem maar eens. Erik zijn nummer is 0655 363 367. Aanlopende remmen verhogen je brandstofverbruik ook stevig, die zou je eens open moeten maken om te zien hoe het er allemaal bij staat en ze meteen afstellen. Stel je remmen altijd als ze koud zijn, een warme trommel is wat uit gezet en zal als hij afgekoeld wat krimpen en dan eventueel te strak op je gestelde remschoenen gaan zitten en dus meer weerstand geven en weer meer brandstofverbruik. Ook je banden spanning speelt een rol, die mag op de weg niet te laag zijn. Zet ze maar op 2,5 bar als het 10.5 banden zijn en op 3 bar als het 12.5 banden zijn. Ook zou je in je vooras een iets dunnere olie kunnen doen dan de EP 80/90 die er standaard in hoort. Je zou er dan EP 70 in kunnen doen, dat geeft minder weerstand en rolt dus beter. Ten laatste zou je dan de vervroeging van je ontsteking eens kunnen kontroleren met een stroboscooplamp, de waarden van de voorontsteking weet ik even niet uit mijn hoofd maar dat kun je vinden met de nieuwe zoekfunctie van het prikbord ((dank je wel Frank, goede toevoeging)). want daar is het een en ander over uitgewisselt. Maar je zou het ook kunnen opzoeken in de werkplaatshandboeken, als je die hebt natuurlijk.
Ik hoop dat je hier mee uit de voeten kunt.
Laat je ons nog een keer weten of je het brandstofverbruik omlaag hebt weten te krijgen en wat je daarvoor gedaan hebt. Dat is handig voor de zoekfunctie van het prikbord, vraag en oplossing bij elkaar in het archief.

Met vriendelijke groet.

Anoniem.

Gert Crosiers
 - 17 juli '04

hallo thomas, ik stel ontsteking altijd met een strobo af, en op minstens twee toerentallen (850rpm en liefst ook vollast), wanneer je stationair op 15° afsteld komt dit bij vollast op 40°(handboek schrijft voor tussen 35 en 41)
dus ik kies er voor stationair iets vroeger te zijn, maar op toeren komt dit gunstiger uit.

hallo tom, je stationair toerental is ook belangrijk. ik heb altijd de neiging om een motor zo traag mogelijk te laten lopen (terwijl hij wel nog rustig loopt), maar vandaag heb ik op het werk eens met de co meter aan het stoeien geweest, en stationair kreeg ik hem niet onder 7.5%co(zonder dat de motor slecht begon te draaien) het stationair toerental was toen 600rpm
waneer ik het toerental opschroefde naar 850rpm, kon ik de co schroeven dicht draaien tot 3%co.
nu staan de schroeven nog maar één omwenteling open.
waneer je een co meter kan gebruiken van iemand dan moet je gelijk even kijken naar je hc's wanneer deze hoger zijn dan 1000ppm is er iets mis met de carburator en of klepspeling.(bij modernere auto's mag je bij 300ppm al alarm slaan)
m vr gr Gert

Gert Crosiers
 - 17 juli '04

hoi thomas over die 95km per uur, de mog haalt dit wel maar ik rij zelden zo hard, op de snelweg rijd ik continu 80km/u en ik vind het een mooie snelheid voor de mog.
groeten Gert

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.