🧑 🔍

laadspanning dynamo

Robert Luijten
 - 8 december '16

Na een koude nacht draaide mijn startmotor nog amper rond.
Nadat ik de snellader even aan de accu had gehangen, startte de unimog weer goed.

 

Nu twijfel ik aan de accu of de dynamo. Ik meet een laadspanning op de accu van 13,7V bij draaiende motor. Is dit niet aan de lage kant? Of kan het zijn dat bij een defecte accu de laadspanning niet hoger komt?

Servi Jaspers
 - 9 december '16

als je de accu vol doet laden met acculader en 2 dagen wacht start hij dan weer moeilijk.
Zo ja is het de accu start hij goed dan dynamo controleren.

 

Gr Servi

Robert Luijten
 - 10 december '16

Vandaag nog eens gemeten. Na 1,5 uur rijden was de laadspanning 14,3V. Lijkt erg goed op het eerste gezicht. Maar nadat ik alle lichten had aangezet, zakte de spanning in tot 12,9 V. Veel te laag.

 

Toch de dynamo eraf gehaald om maandag weg te brengen.

Robert Luijten
 - 31 mei '20

Inmiddels zwaardere dynamo van 65A erop gezet, maar probleem niet verholpen. Nu in de zomer start de Unimog perfect. Dus ben wat laat met deze post. misschien dat het aan het type accu ligt, die weliswaar 140Ah is maar misschien de piekstroom niet kan leveren. Volgende winter eens met een leenaccu van iemand proberen. jammer dat je zo’n probleem niet kunt vinden door echt te meten, maar alleen maar door domweg trial and error

Jeroen Aalders
 - 11 juni '20

Kan het niet zijn dat je startmotor niet helemaal goed is.

 

Heb dit al vaker bij verschillende motoren gehad 

 

Dat ze wel rond gaan maar net niet starten.

 

Ik weet wel dat bij mijn unimog als het warmer is dan start die op de eerste cilinder die een compressie slag heeft. 

 

Maar als het vriest dan moet het blok echt een paar keer rond gaan om wat warmer te worden voor dat hij start

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.