🧑 🔍

Vraag ivm Lood & E10

Arvid Vermote
 - 3 februari '21

Beste Unimog Vrienden

 

Ik ben sinds kort de troste eigenaar van een Unimog 404.0. Vlak voor mijn aankoop is de originele motor vervangen door een M130V. Nu vroeg ik mij af of voor dit type motor lood additief nodig was en hij gewoon op E10 mag draaien?

 

Bedankt

 

Arvid

Matthijs Grund
 - 21 februari '21

Beste Arvid,

 

Ik zou me niet te druk maken over het lood additief.  

 

Zeker niet als je maar een paar duizend km per jaar rijd.

 

E10 zou je niet doen, aangezien deze brandstof niet lang houd baar is.  

 

Het kan meer water opnemen dan ethanolvrije benzine, wat tot meer corrosie van de carburateur kan leiden

 

Tevens kan het flexibele kunststof (brandstofpomp membraam) en rubberslangen aantasten. 

 

Beter is voormalige super bezine Octaan getal 97-98. Hier zit vaak 0 tot 5% ethanol in.

 

Shell v-power en Bp ultimate schijnen 0% ethanol in de benzine te hebben.

 

Beste advies dat ik je kan geven als je wat meer km wilt maken: Lpg inbouwen. 

 

Groeten

 

Matthijs

Anton WH Kroes
 - 28 februari '21

Idd: Shell V power met name. Deze voldoet OOK aan de eis om een bepaald percentage bio brandstof toe te voegen, maar ze hebben daar een andere benzine gebruikt en geen alcohol. 

 

Alcohol is ook hygroscopisch, dwz het trekt water (damp) uit de atmosfeer, de tank aan. Daardoor meer kans op corrosie en slecht lopende motor.

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.