🧑 🔍

Unimog 404 OM180 LPG ombouw/motorswap

Roald Hoogvliet
 - 31 mei '22

Beste,

 

Afgelopen week heb ik handengeschud op een Unimog 404. Een foto moet ik uit beleefdheid nog heel even achterwegen laten, want de aankoop is pas volgende week helemaal rond. Zodra deze rond is zal ik me even netjes voorstellen met foto's van de mog erbij.

 

Het gaat om een 404 uit 1968, voorzien van de OM180 6 cillinder benzine motor. De motor is voorzien van een Pertronix elektronische ontsteking. 

 

Mijn bedoeling is om zomers met de Unimog op vakantie te kunnen. Ik ben me ervan bewust dat de bak boven de 85km/h oververhit. Online heb ik weinig kunnen over welke motoren eventueel de moeite zijn om erin te leggen, met het oog op de bergen. Zover ik heb kunnen vinden zijn er geen vrijwel pasklare motoren en vergt elke swap de nodige werkzaamheden. Tenzij ik dit verkeerd zie is dit voor mij dus nog niet relevant het komende jaar, gezien ik hier te weinig tijd voor heb. Voor eventuele suggesties om het vermogen te verhogen houdt ik mij aanbevolen.

 

In verband met de kosten zou ik de Unimog graag op LPG ombouwen. De mogelijkheid om zowel benzine als Lpg te gebruiken is voor mij niet erg belangrijk. Nu ben ik op dit moment aan het afstuderen en gezien ik van de zomer al weg wil kom ik er niet zelf aan toe de LPG ombouw helemaal uit te zoeken en te doen. Ik vroeg mij af of iemand mij een bedrijf (of wellicht een particulier van de club) kan aanbevelen die deze ombouw zou kunnen realiseren en wat de kosten hiervan ongeveer zouden zijn. 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Roald

jelle pronk
 - 2 juni '22

Hoi roald 

 

heb zelf een unimog 404 omgebouwd naar diesel het betreft de om 617 uit de g klasse.

 

mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel 

 

gr jpronk

Roald Hoogvliet
 - 7 juni '22

Ja ik hoor graag meer!

jelle pronk
 - 8 juni '22

Hoi 

 

stuur effe mailtje naar kim.pronk@hotmail.nl

 

met je vragen

Roald Hoogvliet
 - 9 juni '22

Het e-mail adres is helaas niet geldig! 

 

Ik had in ieder geval de volgende vragen: 

  • In hoeverre is het plug and play? Zelf motorsteunen fabriceren en brandstof of koelvloeistof leidingen leggen lukt me wel, maar de bellhousing bewerken houdt voor mij wel op. Zelf een hele kabelboom fabriceren is ook niet mijn talent.
  • Hoeveel aanpassing aan de body is er vereist?
  • Wat is je verbruik met deze setup?
  • Heb je een inschatting van je motor vermogen en in hoeverre laat zich dit eventueel nog verder verhogen?
  • Is je Unimog geschikt voor straat gebruik en zo ja, rijd je Unimog fatsoenlijk 85 km/h? Die van mij komt er wel maar het duurt en het duurt (12.50R20 banden helpt natuurlijk niet).

Gr, Roald

jelle pronk
 - 10 juni '22

Sorry is kim.pronk@yahoo.com

Martijn Tonies
 - 20 juni '22

"In hoeverre is het plug and play?"

 

Niet.

 

Overigens, heb mijn 404, op LPG, uren gereden op 85km/u zonder problemen met de bak. Mocht je toch problemen krijgen, dan zijn aluminium koel-platen ipv versnellingsbak afdek platen een prima oplossing.

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.