🧑 🔍

Druppel lader op accu via NATO aansluiting

Willem M. Caljouw
 - 16 september '22

Hallo ervaringsdeskundigen … op mijn ex Deense leger Unimog 416 DoKa (1985), begin dit jaar gekocht, heb ik een NATO stopcontact. Ik heb ook een hoofdstroom schakelaar dus de meeste tijd staat de elektrische installatie spanningsvrij. In de winter periode zal ik niet elke week rijden denk ik, maar ik overweeg ook een optie voor een druppellader (bij ingeschakelde massa schakelaar) aan te sluiten via een NATO stekker in het bestaande stopcontact. Zijn er bij jullie hiermee ervaringen opgedaan? En welke druppellader dan? Bij voorbaat dank! Groeten, Wim.

Dennis Dekkers
 - 17 september '22

Hallo Wim, een druppellader voor de tijd dat je er weinig mee rijd is een goede oplossing om je accu actief te houden. Je geeft aan dat je dat met ingeschakelde massa schakelaar wilt doen. dit kan misschien problemen geven voor de druppellader als er kleine gebruikers op zitten zoals tachograaf of radio in standby stand kan de druppellader valse informatie krijgen en denken dat de accu leeg of juist vol is.

Gabri Hoek
 - 17 september '22

Met landbouwtrekkers hebben we het zelfde probleem. Ook die staan in de wintermanden stil. Daarvoor gebruik ik Optimate 6 druppellader 12V en dat bevalt goed. Voor de Unimog heb ik voor komende winter een Optimate 7 klaar liggen, 24V, maar die is nog niet gebruikt.

Willem M. Caljouw
 - 19 september '22

Dank jullie wel, Dennis en Gabri! Goede ervaringsinformatie. Ik ga dat zeker proberen. Omdat mijn militaire Unimog zo goed als standaard is (dus “kaal”…) verwacht ik geen problemen met kleine verbruikers (zitten er niet op). Maar de ervaring zal het leren. Groeten, Wim.

Jeroen Aalders
 - 28 september '22

Ik heb goede ervaring met de ip22 en ip65 van victron 

 

is wel wat duurder maar die bouw ik ook regelmatig in en die werken perfect alles is in te stellen en uit te lezen via de app.

Willem M. Caljouw
 - 29 september '22

Dag Jeroen, goede informatie, bedankt, ga ik ook uit zoeken, groeten, Wim

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.