🧑 🔍

Kosten APK

Robert Luijten
 - 27 september '22

Ik heb mijn unimog vorig jaar bij de RDW laten registeren. Op dat moment liep de RDW achter met de invoering van de APK plicht bij landbouwvoertuigen. Omdat de opleiding van keurmeesters nog liep en ze nog keuringsstations moesten certificeren zou eea vertraagd worden ingevoerd. Nadere info zou volgen...

 

Afgelopen week belde ik naar de RDW, want ik had nog steeds niets gehoord qua APK. Ik kreeg in eerste instantie te horen dat er geen APK-vervaldatum bekend was voor mijn  Unimog 406. Dat klonk goed, maar tevens ook ongeloofwaardig. Toen ik doorvroeg werd ik vervolgens 10 minuten in de wacht gezet waarna de telefoniste antwoorde dat mijn Unimog nu wel opeens APK gekeurd had moeten zijn en ik met onmiddellijke ingang niet meer de weg op mag. Ik heb nooit een brief gekregen van ze dat ik op APK moet. Echt slecht geregeld en ik heb bezwaar gemaakt vanwege het feit dat ik nu plotseling niet de weg op mag en een redelijke termijn eis waarop ik geïnformeerd dien te worden voor de APK keuring, zodat ik tijdig een keuring kan regelen. Schandalig dat ze hier zo mee om gaan. Met je auto krijg je 2 maanden van te voren bericht, terwijl je met de Unimog niet weet waar je aan toe bent en het probleem hiervan door hun zelf in 2021 veroorzaakt is.

 

Maargoed, parallel hieraan een keuringsafspraak gemaakt. Eigenlijk zijn er in Zuid-Limburg volgens de locatiewijzer van de RDW maar 2 instanties die deze keuringen uitvoeren.

 

Bij één van hen een afspraak gemaakt.  Er was nog niet veel ervaring in het keuren van landbouwvoertuigen gaven ze aan: Kosten rond de €350. Niet normaal.

 

Het lijkt wel of  ik hun leergeld moet betalen en de afschrijving van hun aangeschafte apparatuur. Fijn om een van de eerste te zijn voor de landbouw APK. 

 

Hebben meer mensen ervaring hiermee? Wat kost dit op andere plekken?

 

Het lijkt op dit moment een soort monopoly.  De RDW wilt kosten wat kost dit invoeren, en je staat als Unimog liefhebber eigenlijk met de rug tegen de muur!

Willem M. Caljouw
 - 1 oktober '22

Dag Robert, zie mijn andere forum bijdrage over APK voor landbouwvoertuigen.

Albert Verhulst
 - 1 oktober '22

Hallo

 

zie die link in andere kop forum. rdw kan niet weten of je apk plichtig ben daarom krijg je geen brief

 

even een voorbeeld ik heb een mog die alleen van huis naar het bos rijd om daar werk te verrichten dus geen apk plicht

 

een andere doet het transport ga er mee naar de bakker en naar treffen en zo deze moet dus wel apk hebben

 

dus ik vind het knap als rdw weet wat ik er mee doe .regels zijn regels

 

apk 2 en 3 koste mij 135 ex in regio noord Limburg (waar ze bekend zijn met de Mercedes techniek

 

mvg Albert

Rolf Getz
 - 2 oktober '22

Hallo Robert.

 

Ik heb mijn mog laten keuren in Margraten .

 

Voor € 199.- ex B.T.W. 

 

Hoop geld dat wel .

 

groeten Rolf

Robert Luijten
 - 2 oktober '22

Dankje jullie wel voor de Reacties. Ik heb ook een keuringsafspraak in Margraten laten maken voor die prijs. Is voor mij wel iets verder rijden, maar scheelt €150. 

 

@Rolf: is die van jou in één keer goedgekeurd?

Rolf Getz
 - 2 oktober '22

Ja dat wel er waren paar kleinigheden maar dat wist ik en hebben ze netjes verholpen .

 

Het was toen voor hun de eerste APK die ze deden en waren bang voor steekproef .

 

En hebben dit jaar voor mijn 411 de koppeling vervangen en af en toe als ik geen tijd heb iets aan de 406 gedaan 

 

dus ze kennen Unimog  s 

 

Kom er vaker ook voor de zaak doe ze maar de groeten 

 

Rolf

Robert Luijten
 - 22 oktober '22

De mijne is goedgekeurd. remvertraging was 8,4. Minimale eis was 4,5. Hij remt als een blok. Handremvertraging was daarentegen net boven de eis. Helaas bij een 2e handrempoging trok ik nog net iets harder en daarmee de kabel kapot. (Gelukkig maar het korte verbindingskabeltje onder de laadbak). En de luchtkoppeling achter deden niet mee. Afbouwen dan maar. Ik heb ze nog nooit gebruikt. Kan ze ook zelf niet testen.

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.