🧑 🔍

Dynamo en of regelaar

M Haars
 - 19 november '22

Hi Mog liefhebbers. Onze 404 is na twee jaar sleutelen, stralen spuiten en nieuwe onderdelen zo goed als gereed. Nu hebben we getracht te starten maar we hebben geen vonk op de bougie.  Men vertelde ons dat er op de regelaar minimaal 24 volt moet staan. wij meten maar 20 volt. We vermoeden dat de regelaar stuk is. En als we de zware dynamo kabel los gooien kunnen we de startmotor niet activeren. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Mvr Menno

Matthijs Grund
 - 2 december '22

Beste Menno,

 

Je verhaal is voor mij wat onduidelijk, daarom deel ik het in 3 delen vonk/regelaar?/dynamo

 

1 geen vonk  bij bougie:  haal de kabel van de bobine naar verdeler los en houd de verdelerkant 1 cm van een massa.

 

Krijg je vonk, dan zoek je in op de verdeler naar beschadigingen van kap/rotor/bougie kabels.

 

Krijg je geen vonk, dan test je de contactpunten stroom hebben en een vonk/schok geeft als deze open gaan.

 

Dan nog geen vonk,  dan controleer je of je spanning hebt over de open contactpunten.

 

Zo niet dan volg het ontstekingscircuit van contactpunten-bobine-ontstoorfilter-voorschakelweerstand-startknop

 

Een andere mogelijkheid is dat je oude accus hebt die nog te weinig capaciteit over hebben om de motor te tornen en de onsteking van voldoende spanning te voorzien

 

2 regelaar?  wat bedoel je daar mee.  de regelaar van de dynamo? 

 

3 zou niet zo moeten zijn.  maar draden van de B+ moet wel op de dynamoregelaar aangesloten zijn. OF minimaal met elkaar 

 

verbonden zijn andere heb je helemaal geen spanning op je contactschakelaar

 

De ene komt van de startmotor/accus een gaat naar de regalaar, de andere gaat van de regelaar naar het contact.

 

Bijgevoegd een schema van de contactpunten ontsteking met voltages erbij (in het duits)

 

succes 

 

Matthijs

Servi Jaspers
 - 5 december '22

Contactsleutel op stand twee want stand 1 is starten zonder vonk en voorschakelweerstand en condensator doorschakelen en op nieuw proberen.   Die kleine condensator kun je zo wie zo het beste er tussen uit laten. Is een ontstoorder en heeft geen doel meer. Succes.

M Haars
 - 7 januari '23

Hi Matthijs en Servi, dank jullie wel voor jullie reactie. Wij zijn ondertussen iets verder gekomen. De elektronische ontsteking werkt nu naar behoren en we hebben een vonk op de bougies. Ik twijfel alleen nog aan de Dynamo en regelaar en ben blij met het schema. Dat zal ik eerst eens uitzoeken. Kom ik niet verder dan meld ik mij weer. Nogmaals dank . Mvr Menno

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.