Je kunt kiezen tussen 2 motortypes. De om 312 en de om352. De eerste modellen hebben een om312, de latere modellen vanaf circa 1968 hebben de om352. Op zich is niet veel mis met de om312, als je echter maximaal vermogen wilt of nodig hebt dan moet je de om352 hebben. Deze heeft meer motorinhoud waardoor hij wat krachtiger is. Meestal is dit voor de hobby niet echt nodig.
Een 406/416 met een goede motor (vooral de om352) moet vrijwel meteen aanslaan als je hem start, tenzij het heel koud is. Anders is hij dikwijls niet meer helemaal zoals het hoort. Teminste dit is mij altijd verteld
De latere modellen met een G-versnellingsbak hebben de voorkeur t.o.v. de eerdere modellen met een F-bak. Is geloof ik vanaf circa 1970 en daarna. De G-bak is wat robuster zegt men. Echter is de versnellingsbak van een 406/416 over het algemeen niet het beste onderdeel. Zorg daarom altijd dat je er een koopt die in ieder geval goed schakelt zonder dat hij in iedere versnelling kraakt. Als je de bak immers moet repareren dan wordt het meestal een dure en arbeidsintensieve zaak.
Dan heb je nog het verschil in remmen. Voor 1973 trommelremmen. Erna meestal schijfremmen. De meningen lopen nog al uiteen wat het beste is.
Zelf kies ik liever voor schijfremmen.
Denk van tevoren goe wat je allemaal op je unimog wilt hebben. (aftakas, kruipbak, hefinrichting, kipbak met cilinder etc.). Het is immers meestal goedkoper om een komplete
unimog te kopen dan later de extra er los op te bouwen.
Dit zijn z'n beetje de hoofdpunten waar je op kunt letten. veel succes ermee.
gtn. Frank Raeven