🧑 🔍

Olie voor mijn 404.

[Gebruiker verwijderd]
 - 14 juli '04

Hallo Moggers.Er is al vaak over geschreven welke olie wij in onze 404 moeten gieten.Eigenlijk heb ik nooit een bevredigend antwoord gelezen.In de bak hoort een singlegrade 90 ,ook in de wieloverbrenging. Deze olie is moeilijk te vinden.Ook heb ik gelezen dat je beter geen hypoid kunt gebruiken ivm bronzen lagers.Bij Kroonolie adviseren ze me Gearlube Hypoid 80W90 te gebruiken,dus toch een hypoidolie.Wie weet het echt????

Thomas Ezendam
 - 14 juli '04

Gewone standaard 80W90 olie is goed. Inderdaad geen Hypoid. Als Kroonolie de consequenties voor hun rekening nemen kan je natuurlijk eens kijken wat hypoid olie doet ;-)

[Gebruiker verwijderd]
 - 14 juli '04

Hoi Eric Smit en alle andere Moggers.

Millers oil is een olieboer waarvan de Benelux vestiging in Breda zit. Ik ken de twee directeuren erg goed maar had ze al een tijd niet meer gesproken of gezien. Zo gaan die dingen. Nou treft het dat ik er eentje vorige week tegen het lijf liep. Dat was erg leuk en we hebben even de basis dingen uitgewisseld en afgesproken dat ik binnenkort in hun nieuwe kantoor langs kom om te zien hoe ze nu gehuisvest zijn en even bij te praten. Ik had meteen de gelegenheid te baat genomen om het olie vraagstuk van de Unimog naar voren te brengen. We hebben afgesproken dat we een mooi verhaal in elkaar zullen draaien waar wij als UnimogClub leden mee uit de voeten kunnen. Die twee zijn echte chemici en weten uiteraard alles van moderne, klassieke of speciale motoren en de olie die daar in hoort of kan. Komende maandag ga ik voor drie weken weg naar Duisterland maar als ik terug ben zal ik er meteen werk van maken en langs gaan. Alle olie informatie zal ik naar Frank v.d. Weerdenburg sturen zodat hij het op de Unimog club site kan plaatsen. De techzone lijkt me erg geschikt, dan hebben we eindelijk een advies van echte olie chemici wat door een ieder in te zien is.

Groetjes.

Anoniem.

Ronald Schra
 - 14 juli '04

Hoi Erik,

Hebben die een eigen olie labje? Misschien ook handig om eens olie uit motor en bak van een 404 te laten onderzoeken op slijtdelen.

[Gebruiker verwijderd]
 - 14 juli '04

Hallo,

Ik wist het niet dat er geen hypoid olie in mocht en na het lezen van dit topic ben ik natuurlijk even gaan kijken op mijn lege flacons en het blijkt de hierboven vermelde Kroonolie (hypoid dus) te zijn. Het staat er echter in zo'n kleine lettertjes op dat het bijna niet terug te vinden is. Nu is de vraag natuurlijk vanaf wanneer het schadelijk is? Hij zit er nu ongeveer 250 km. in en ik merk nog niets. Wat raden jullie nu aan: vervangen of ermee doorrijden? Wat kan er eventueel stuk gaan?

Ronald Schra
 - 14 juli '04

hypoid olie schijnt de gele (bronzen) delen aan te tasten. op welke termijn hier schade in komt is me niet bekend. ik zou de olie vervangen, das makkelijker als een complete bak vervangen en goedkoper. misschien een litertje olie achterhouden die eruit komt voor me bovenstaande antwoord. als er een olie laboratorium er naar kan kijken weet je wellicht gelijk wat die hypoid olie doet in een bak.

[Gebruiker verwijderd]
 - 14 juli '04

o ja,

Moet alleen de olie van de bak vervangen worden of ook die van de assen?

[Gebruiker verwijderd]
 - 14 juli '04

Beste Thomas,gewone 80/90 olie is goed schrijf je maar wat bedoel je daar dan mee? Gewone motorolie?

[Gebruiker verwijderd]
 - 14 juli '04

Voor Tom,ja je moet af en toe ook wel eens de olie van de assen vervangen.

Thomas Ezendam
 - 14 juli '04

Eric, er bestaat geen 80/90 motorolie dus het slaat op versnellingsbak olie.

[Gebruiker verwijderd]
 - 15 juli '04

Hoi.

Vrtnivuk (tuinwolf) vroeg of ze bij Millers Oil ook olie analyse kunnen uitvoeren. Ik zal deze vraag zeker meenemen als ik bij ze langs ga. Kunnen zij het niet dan hebben ze zeker een contractant die het voor hun doet. Ik zal dan ook gelijk vragen naar prijzen enzo.

Met vriendelijke groet.

Anoniem

[Gebruiker verwijderd]
 - 15 juli '04

Okee Thomas,gewoon standaard versnellingsbakolie dus,niet hypoid,welke dan wel? Ken jij een merk?Welke oliesjeik verkoopt dat? Zit er ook brons in de carters van de wielassen/overbrenging? Anoniem ik hoor graag van je! Alvast bedankt.

[Gebruiker verwijderd]
 - 15 juli '04

Beste Eric,

Ik denk dat ik het probleem kan oplossen. Ik ben vandaag terug naar de zaak geweest waar ik mijn olie gekocht heb en het blijkt dat Kroon oil 2 soorten versnellingsbakolie heeft: degene die jij vermeld en degene die ik gebruikt heb. Dit is Gear oil GL5 80W90 en GEEN Hypoid. Je kan het verschil zien aan de flacons: bij de hypoid staat er duidelijk HYPOID onder de typebenaming. Ook in de lijsten van Kroon Oil zelf staat de olie die ik gebruikt heb niet gerangschikt onder de Hypoid oliën. Je kan deze dus gerust gebruiken.

Thomas Ezendam
 - 15 juli '04

Beste Eric, Hypoid is een soort olie en geen merk. Je gaat naar de plaatselijke autonaterialen zaak en zoekt daar een 80W90 olie uit voor je bak en rekent die af. Simpeler kan het echt niet. Tegenwoordig kan een merk geen inferieure olie verkopen want anders verleizen ze de concurrentiestrijd met de rest. Welk merk je ook neemt, ze zijn allemaal goed.

[Gebruiker verwijderd]
 - 15 juli '04

Nou,daar ben ik weer.Ik heb gesproken met iemand van Kroonolie.Mij werd verteld beslisd geen GL5 te gebruiken want zo zei men,dit is een agressieve olie,tast brons zeker aan. Men verkoopt natuurlijk geen inferieure olie,maar de materialen waarin deze oliesoort wordt gebruikt is wel anders dan die in onze Unimog.Als je dan Kroonolie wil gebruiken gebruik dan een GL4,die is minder agressief,werd mij verteld door de verkoper van Kroonolie.Kijk eens bij WWW/KROON-OLIE.NL

[Gebruiker verwijderd]
 - 15 juli '04

Ik denk dat ik eruit ben.Als je kijkt bij www.kroon-olie.nl kun je een olie vinden die niet hypoid is nl gear oil 80/90.Dit is een niet met moderne detergenten gemixte olie geschikt voor handgeschakelde bakken.Ik denk dat dit een veilige olie is.

[Gebruiker verwijderd]
 - 15 juli '04

kijk eens bij www.kroon-olie.com en dan bij producten dan naar Transmissieolie Wegverkeer,dan naar Produkt catalogus en dan vind je Gear Oil 80w90 en die is ongedoopt.Die ga ik in mijn Unimog gieten.

[Gebruiker verwijderd]
 - 16 juli '04

Hoi.

op de site van Kroon olie kun je zoeken naar de meest geschikte olie. Ik heb gekeken onder het kopje traktoren en daarna Mercedes Benz gekozen. Het tweede invulveldje geeft alleen de mogelijkheid "alle typen aan"dus dat kan niet anders. In het derde veld kun je dan kiezen tussen de type's MB Trac die er gemaakt zijn tussen 1980 en nu. Voor zover ik weet heeft de MB Trac dezelfde versnellingsbak als onze Unimogjes en de olie die dus in de MB Trac gaat lijkt me ook wel geschikt voor ons voertuig.

Groetjes.

Anoniem.

Ronald Schra
 - 16 juli '04

Uiteindelij ligt het antwoord voor het oprapen :~)

(mbtrac 800, bak als unimog, assen ook.)

versnellingsbak;
Handgeschakelde versnellingsbak
Aanbevolen product : Gearlube Hypoïd 80W
Product categorie : Transmissieolie Wegverkeer
Omschrijving : Gearlube Hypoïd is een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen, gebaseerd op hoogwaardige solvent geraffineerde basisoliën, waaraan speciale EP - additives zijn toegevoegd

differentieel en naafreductie;
Aanbevolen product : Gearlube GL-5 80W90
Product categorie : Transmissieolie Wegverkeer
Omschrijving : Gearlube GL-5 is een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen, gebaseerd op hoogwaardige solvent geraffineerde basisoliën, waaraan speciale EP - additives zijn toegevoegd.

Mischien handig om dit lijstje verder aan te vullen met de gegevens van andere olie merken die dus specifiek info geven voor unimog/MBtrac.

[Gebruiker verwijderd]
 - 16 juli '04

Hallo,mooi zoekwerkje he,maar waar komt dan dat verhaal over dat je geen Hypoid gedoopte olie mag gebruiken vandaan? Waarom zeggen ze bij Kroon dat je geen Gearlube GL-5 mag gebruiken omdat dat te agressief is? MB Trac heeft dezelfde bak maar is wel van 1980 of jonger,mijn Unimog is van 1965,in de tussenliggende jaren is er veel op olietechnisch gebied verandert.Is de bak van de MB-trac gewijzigd om moderne olie te kunnen gebruiken? We zoeken verder!!!!!!Groeten van Eric.

Ronald Schra
 - 16 juli '04

hoi,

ik maar contact opgenomen met kroonoil.

Die hebben mij een smeerschema gestuurd van een unimog 416 vanaf 1972.

deze is te downloaden als word.doc op;
http://people.zeelandnet.nl/rschra/LT-UNIMOG/specials.htm

volgens dit schema kan er wel weer hypoid olie gebruikt worden. ik kan me voorstellen dat de 404 en vroege unimogs <1970 of zo gebruik maakten van andere delen in de bak als de modernere. het rara is wel weer dat voor de MBtrac een non hypoid olie staat voor de bak en hypoid voor de assen.

dit schema is voor de 416, of het ook zo geld voor de 406 etc. weet ik niet. in ieder geval niet voor de 404. dus er is nog meer uitzoekerij. wat zegt het instructieboekje en de werkplaatsboeken? (tja meneer toen was er maar 1 olie, wat is hypoid?) Het is dus nog uit te zoeken vanaf wanneer en welke moderne olie er in ene bak kan.

ik zit voorlopig thuis en kan er wel wat tijd aan besteden.

[Gebruiker verwijderd]
 - 16 juli '04

Hallo jongens,

Ik kon het niet laten en ben vandaag even bij de Mercedes dealer langs geweest (woon er maar 200 m. af) en wat blijkt: er wordt speciaal olie gemaakt voor deze transmissie. Total maakt olie volgens de specificaties van Mercedes zelf (p.235). De Olie heet Pontonic MP 85W/90. Het is een volledig minerale olie en ze gebruiken hem al 30 jaar. Als je op de website van Total gaat kijken en je vraagt de productspecificaties op kan je lezen dat hij ontworpen is voor versnellingsbakken met koperen onderdelen of een legering van koper (brons dus). Ik heb direct 15 liter in de garage gekocht en hij was nog goedkoop ook : 3,5 euro per liter. En nu op zoek jongens.

[Gebruiker verwijderd]
 - 16 juli '04

Hoi.

Ik ben toch maar even bij Millers Oil langs geweest om eens te vragen naar een geschikte olie van hun merk. Een GL5 olie is inderdaad niet geschikt voor versnellingsbakken met gele metalen delen, zoals de bronzen lagers die in de 404 bak zitten maar die olie is ook schadelijk voor synchromesh ringen. Een GL4 olie is het meest geschikt voor brons en een GL3, GL2 of GL1 olie is niet geschikt voor onze bak. Ik heb afgesproken met de Directeur van Millers Oil Benelux dat we er op terug komen als ik terug ben uit Duisterland over drie weken. Dan komt er een compleet olie advies en een telefoonnummer zodat je altijd met al je vragen terecht kunt bij hun. Ook zal hij via e-mail vragen beantwoorden. Een olie analyse, waar vrtnivuk naar vroeg is een service die Millers Oil uiteraard bied en kost ongeveer 60/65 Euro's.
Dan krijg je een helder overzicht van de metalen en andere stoffen die in het olie monster zijn gevonden en de hoeveelheden, met daaraan gekoppeld een analyse van welke delen in de motor dat vandaan komt en wat er dus aan het verslijten is en/of aandacht c.q. vervanging nodig heeft. Ik heb maar meteen zes liter van hun olie gekocht die geschikt is om in de bak van mijn 404 te doen. Dan rijd ik vanaf nu in ieder geval met de juiste olie erin.

Met vriendelijke groet.

Anoniem

[Gebruiker verwijderd]
 - 16 juli '04

Kijk,zo komen we verder.Allemaal bedankt voor jullie zoekwerk.Per slot van rekening moeten we toch zien dat we kunnen blijven rijden met onze oldtimer Mogjes. Ik ben benieuwd wat de eindconclusie van het olieverhaal zal zijn. Toch hierbij nog even een vraag(ik kan het niet laten) Zit er in de wieloverbrenging ook brons,in de tandwielkasten bedoel ik? Als dat niet zo is kun je daar wel een moderne olie in stoppen.Iemand dat wel eens uitelkaar gehaald? Anoniem wens ik hierbij een prettige vakantie in Deutschland

[Gebruiker verwijderd]
 - 17 juli '04

Bedank Eric Smit.

Ik ga zeker van die drie weken in ons buurland genieten. Ik zal zien dat ik wat mooie Unimog's fotografeer, en wellicht ook hier en daar een dealer/handelaar bezoek om eens te zien wat ze zoal hebben staan. De foto's plaats ik dan later, asl ik weer terug ben, op onze UnimogClub site.

Met vriendelijke groet.

Anoniem.

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.