dynamo naar alternator
hoi kan ik van in mijn 404 de dynamo vervangen door een 24 v alternator iemand ervaring mee ??? de dynamo geeft niet genoeg op stationair toeren tal brand het lampje op instumenten bort bij gas geven gaat het uit is dit normaal mvg erik
Hoi,
Het kenmerk van een gelijkstroomdynamo is dat er een bepaald minimum toerental moet zijn. Simpel gezegd de eerste opgewekte energie dient er voor om te zorgen dat de dynamo in werking treed.
Technies gezegd;
In het begin loopt er een stroom van de accu naar de de dynamo om zo een magneetveld op te wekken. In de spanningregelaar trekt op dat moment een relais nog niet aan en blijft je lampje laadstroomcontrole lampje branden. Als de dynamo voldoende spanning opwekt loopt er geen stroom meer van de accu naar de dynamo en trekt het relais aan. Lampje dus uit.
Je stationair toerental moet dus voldoende hoog liggen om hier voor te zorgen. Vergeet niet dat dit toerental ook nodig is om al de 6 cylinders mooi mee te laten lopen en een goede oliedruk op te bouwen. Ik heb gemerkt dat bij een wat lager toerental de achterste cylinder de neiging heeft om uit te vallen.
De dynamo levert ruim voldoende stroom bij normaal gebruik. Het grote voordeel van een gelijkstroom dynamo is verder dat bij het wegvallen van de accuspanning dit geen kwaad kan. Als de Mog gestart is, is het toegestaan om de accu's te verwijderen. Doe dit nooit!!! bij een wisselstroom generator, daar dan de referentie spanning is verdwenen voor de spanningsregelaar en de spanning boven de 30 volt uitkomt en aller er uit brand.
Ron s
????????
das straf, ik heb dat toch anders geleerd hoor.
het lampje heeft eerst en vooral niets met een relais te maken. het lampje krijgt 24v en trekt massa over de wikkelingen, waneer deze stroom beginnen te leveren krijgt het lampje geen massa meer maar twee keer 24v en gaat het dus uit.
en ten tweede de accu diet niet als referentiespanning bij de wisselstroomdynamo maar als buffer en spanningstabilisator. een wisselstroomdynamo wordt gelijdgericht maar er blijft nog een rimpel over de accu vlakt deze af. het is inderdaad wel zo dat de spanning iets kan oplopen zonder accu maar dit is niet veel.
accu klemmen verwijderen bij lopende motor wordt altijd afgeraden. electronica is altijd gevoelig voor piek of rimpelspanningen.
het is zeer normaal dat de gelijkstroomdynamo stationair niet leverd, maar daar hoef je je niet druk over te maken tijdens het rijden haalt de dynamo dit wel op, ik heb nooit laadproblemen gehad met de mog, en die gelijkstroomdynamo's op een 404 die gaan heeel weinig defect. vraag maar aan andy coudyser die verkoopt dit zelden of nooit.
wat betreft stationair toerental laat dit maar mooi op 850rpm wat voorgeschreven is door wp handboek. hij loopt dan als een zonnetje en er is voldoende oliedruk.
laat dat laadstroomlampje maar branden, als hij bij het rijden maar uit gaat.
m vr gr Gert
Hoi,
Binnen de Spanningregelaar zit een dubbel gewikkeld relais. Je hebt gelijk dat in de eerste instantie de oplopende dynamo spanning de spanning van de accu tegenwerkt en het lampje lager gaat branden. Maar uiteindelijk sluit de automaat bij het overschakelen het lampje kort en gaat het lampje def. uit. Ik heb mijn oude lesboek er nog maar eens bijgehaald.
De spanning loopt echt wel meer op dan een beetje.
Ik heb bij een 12 volts installatie meegemaakt dat de spanning naar de 17 volt ging. Vaak schijnt de regelaar daarna overleden te zijn. Ik heb begrepen dat het komt omdat de sroom naar de ankerwikkeling maximaal wordt daar er geen tegenspanning wordt gezien van de accu.
ron
regelaar moet regelen, als laadspanning tot 17 volt gaat dan doet de spanningsregelaar zijn werk niet goed. uitzonderingen daar gelaten, want bij ford en renault (waarschijnlijk bij andere merken ook) hebben ze dynamos die veel hogere spanningen afgeven, hiervoor zijn ook heel speciale accu's gemonteerd, monteer in zo'n auto nooit een loodaccu want het gaat gegarandeerd fout.