🧑 🔍

op tijd stellen kleppen

[Gebruiker verwijderd]
 - 19 december '04

Hoi,
Wieo wie weet hier meer van.
Ik heb mijn nokkenas vervangen en de ketting. Nu dacht ik dat ik alles volgens het boekje had gedaan en alles nog op tijd zou staan. Maar dat was niet zo.
Ik heb nu het volgende gedaan:

• De nokken as staat zo dat de eerste twee nokken schuin omhoog wijzen. (Van de eerste cilinder dus geteld vanaf de radiator). Zo staat het ook op de foto in het werkplaatsboek.Het merkje op de nokkenas staat daarbij in 1 lijn met het merkje op de eerste nokkenasbok.
  • bij de graden verdeling op het contra gewicht staat de 0 precies tegenover het wijzertje.

Het is ook mogelijk om alles af te stellen met de nokkenas 180 graden graden gedraaid.
Het probleem is nu dat als ik de motor op 20 graden voorontsteking zet (in het boekje noemen ze dit 2) dan staat het hart van verdelernok nog niet in lijn met het merktekentje van de eerste cylinder op de ontsteking.
Pas als de motor op 0 graden staat is dit het geval.
Nou moest ik de ontsteking altijd al maxium verdraaien om aan maxium 35 graden voorontsteking te komen bij hoog toerental. Mijn vraag is echter ook, kan je de ketting bij het verwisselen eigenlijk wel over de tandwielen heen laten springen? Ik heb laatst een blok uit elkaar gehaald en er is maar bar weing ruimte in de geleiding van de ketting.
DE motor ploft op dit moment alleen maar bij het starten.
Nu had ik altijd al problemen met het starten. Ik moest met de accceleratie pomp bij trappen om hem gestart te krijgen.
Maar ik wil zeker weten of ik geen denkfout heb gemaakt bij het op tijd zetten van de nokkenas.

Alvast bedankt voor elk advies.

Andy Coudyser
 - 20 december '04

Hallo Ron,

de ketting kan effectief verspringen. Ik kan je redenering niet 100% volgen, is een beetje moeilijk zonder er auto bij de hand te hebben om het te bekijken, maar onlangs heb ik het volgende aan de hand gehad:

Iemand komt hier een M180 motor halen, complete goed draaiende motor. Hij gaf me opdracht om de motor 'plat' op zijn aanhangwagen te leggen, wat ik - enigzins tegen mijn zin- deed. De kettingspaneer heeft waarschijnlijk gelost en de motor wou zelfs niet meer ronddraaien, er zat een klep tegen een zuiger.

Mvg.

Andy
www.vk-cars.com

[Gebruiker verwijderd]
 - 20 december '04

normaal gesproken werk nauwelijks aan revisie van benzine motoren. maar voor diesel motoren gelden vrijwel de zelfde prensipes .
dit wil dus zeggen dat de nokkenas 1 tand verschoten is. want hierdoor komt hij iets minder dan 10 graden naar voren hij links op geschoten zijn dit geeft de zelfde segmenten als een diesel
hij loopt alleen als je hem vol gas aan trekt.
verder zal hij niet trekken en moeilijk stationair lopen.

je zult het makelijkst het met een zwaai haak kunnen meten .
als de uitlaat klep van de eerste cilinder op staat.
dit wil zeggen dat 180 graden ten opzichte van het blok dus recht op.
als dit zo is zal de afstelling van de tijd goed moeten wezen

[Gebruiker verwijderd]
 - 20 december '04

hoi ron, ik heb een tijdje terug een andere motor in mijn 404.1 gebouwd en toen had ik de ontsteking 180 graden gedraaid gemonteerd en toen plofte hij ook alleen maar heb je hier al naar gekeken?

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.