TREKKERRIJBEWIJS (niet nodig!!!)
Hallo allemaal,
Ik ben vandaag eens aan het uitspitten geweest of een trekkerrijbewijs wel of niet nodig is, en wanneer dit wel en wanneer dit niet nodig is.
Ik heb daarvoor op Internet gezocht en aan de hand daarvan diverse instanties benaderd. De informatie die mij gegeven is wordt liever niet bekend gemaakt, maar zal voor veel jonge Unimogers heeeel belangrijk zijn, zoniet een uitkomst zijn.
Even ter verduidelijking: Een trekkerrijbewijs is een CERTIFICAAT VAN VAKBEKWAAMHEID dat namens Onze Minister wordt afgegeven door de Stichting Aequor te Ede.
Het wordt rijbewijs genoemd, maar is als zodanig GEEN rijbewijs zoals een autorijbewijs.
De enige die een certificaat van vakbekwaamheid (trekkerrijbewijs) eist, is de ARBEIDSINSPECTIE. De arbeidsinspectie eist alleen ingeval er arbeid verricht wordt, dit "trekkerrijbewijs".
Zodra er PRIVE met de trekker of Unimog gereden wordt is dus helemaal geen rijbewijs of certificaat vereist.
MET ANDERE WOORDEN: EEN 16- OF 17-JARIGE DIE ZIJN/HAAR UNIMOG VOOR PRIVE GEBRUIK GEBRUIKT HOEFT GEWOON GEEN RIJBEWIJS TE HEBBEN !!!!!
Ik heb dan ook gebeld met een afgevaardigde van Onze Minister (..), ook deze persoon heeft mij bevestigd dat een en ander juist is.
Als mijn zoon vanaf huis naar school, kerk, vrienden of naar zijn werk rijd, of bij opa en oma om de koffie gaat is dit prive, en kan hij gewoon zonder trekkerrijbewijs rijden.
Ook is een trekkerrijbewijs niet nodig als er met een langzaamverkeer-voertuig gereden wordt. Hieronder wordt een voertuig verstaan wat o.a. duidelijk begrenst is op 25km/u, zoals een wiellader, shovel e.d.
Ik kan mezelf voorstellen dat dit voor de jeugd wat traag gaat (alsof je kruipolie getankt hebt), maar het is een optie voor de niet-landbouw uitvoering van de Unimog.
Als noot achteraf kan ik meedelen dat Onze Minister medio 2006 een echt trekkerrijbewijs wil invoeren. Degenen die dan al een (huidige) trekkerrijbewijs hebben kunnen dat dan omwisselen voor het rijbewijs dat dan ingevoerd wordt (ook voor ouderen die geen "zwaar"rijbewijs hebben wordt dat dan verplicht)
De site waarop je een en ander kan nalezen is m.b.t. de huidige regeling is:
http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm/352F245751534628263D673341406F562E2A2637325C44165E282738053E560D0202787065.html
(Als aanklikken hier niet gaat, kun je deze regel(s) even kopieren naar de adresbalk)
Kijk dan bij Artikel 4.1.3.2.1:
Dit gaat over het op de openbare weg besturen van trekkers. Hier staat letterlijk onder het kopje OPENBARE WEG:
N.B. In deze gevallen moet het wel gaan om het verrichten van Arbeid.
Wordt de trekker door 16- en of 17-jarigen gebruikt voor prive-doeleinden,
dan is het geen werk en is derhalve geen certificaat van vakbekwaamheid
(trekkerrijbewijs) vereist.
Eventuele reacties zie ik graag tegemoet.
Groeten en veel rijplezier,
Leen Schrijver
ps aan bovenstaande kunnen uiteraard geen rechten worden ontleent,maar iedereen kan het zelf ook nazoeken.
Volgens de wet ben je het trekkerrijbewijs niet nodig. Maar als je de unimog als landbouwvoertuig hebt verzekerd dan mag je hem niet gebruiken voor woon-werk verkeer van de verzekering. Je moet de unimog gebruiken om iets te vervoeren of agrarische activiteit mee uitvoeren. En als je iets vervoert of je werkt ermee dan moet je van de arbo het trekkerrijbewijs hebben. Heb je dit niet dan rij je onverzekerd rond. Bij schade hoeft de verzekering niet uit te betalen omdat je geen trekkerrijbewijs hebt. En als je zegt dat je hem gebruikt om mee naar school of werk te rijden trekt de verzekering zich ook terug omdat woon-werkverkeer uitgesloten is uit de polis. Daarom kun je ook het beste wat in de kipbak van de unimog hebben liggen. Zodat als je een ongeval krijgt de verzekering wel moet uitbetalen omdat je hem dan gebruikt om wat te vervoeren. Dus het praatje van dat je het trekkerrijbewijs niet nodig bent is dikke onzin. De politie kan je niks maken. Maar de verzekering wel. Je rijdt zonder trekkerrijbewijs onverzekerd rond in de mog.
Dan zul je een andere verzekeringsmaatschappij moeten nemen. Toen wij onze Unimogs hebben (meervoud) verzekerd hebben wij er direct bijverteld dat deze uitsluitend voor de fun en de hobby gekocht zijn en prive gebruikt worden. Er is in de polis excpliciet vermeld dat er geen werkzaamheden mee verricht mogen worden. Het is dus onzin dat de verzekeringsmaatschappij eist dat er mee gewerkt wordt. Conclusie: Rijbewijs niet nodig. Verzekering 125,- euro per jaar.
Je moet zelf maar weten. Ik zou het niet uitproberen. Mij is zelf door een politieagent verteld dat hij mij niks kon maken als je geen trekkerijbewijs hebt. Maar mocht er iets gebeuren dan keert de verzekering niks uit. Ik heb hem trouwens verzekerd bij nationale nederlanden. En hier stond het wel in.
Trouwens als je hem als hobby voertuig hebt verzekerd dan mag je er geen rode diesel tanken.
Een trekker of langzaamrijdend landbouwvoertuig is een voertuig waarmee landbouwkundige werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Het is bij wet verboden (wegenverkeerswet en voertuigregelement 1.1 -ab / ap van 1994) om met een trekker of langzaamrijdend landbouwvoertuig andere werkzaamheden uit te voeren dan landbouwwerkzaamheden. Uitgezonderd het verplaatsen van erf/woning naar werkplek.
Ik vindt het erg onverstandig van Leen om dit zo te publiceren zonder dat dit door oficiele instanties wordt bevestigd. Houd er wel rekening mee als bijv. een 16 jarige in een kale Unimog 416, op rode diesel, zonder rijbewijs brokken maakt dat hij zijn leven lang betaald!!!!!!
En wat maakt het uit, ik persoonlijk vindt het niet onverstandig dat je een trekkerijbewijs moet halen VOORDAT je op de weg gaat met een gevaarte van +/- 3500kg dat een gangetje van zo`n 85 km/uur kan halen.
het is dan wel heel raar dat ik voor een klein half jaar geleden aangehouden ben, met mijn 406 met een opleger het rechter achterlicht deed het niet .
ik kreeg toen een boete voor mijn licht en JA mijn certificaat , ik geloofde het eerst niet maar ze hebben het voor mij uit gezocht het klopt!
Het is verplicht!
ik weet niet of er nu wet veranderingen plaats hebben gevonden maar het lijkt me sterk.
om een landbouwvoertuig te bestuen moet je 18 jaar of ouder zijn , het trekker certificaat is een uitzondering van de minster van landbouw dat je dit vervroegd mag!!
william
Klopt als je de unimog gebruikt voor werk dan is het wel verplicht. Als je nou niks achter de unimog had dan had de politie je niks kunnen maken.
Leuk dat jullie zo "ongelovig" reageren.
Ik denk dat het goed is om op jullie reacties te reageren. Wellicht vergeet ik op bepaalde dingen van jullie te antwoorden, maar vergeef me.
Ik constateer wel dat er mensen zijn die slecht lezen of te vlug lezen of de betreffende teksten op internet niet lezen.
Zomaar wat puntjes:
- Rode diesel: Nee logisch, dat mag niet. Je moet op witte diesel rijden, rode is voorbehouden aan de landbouw en niet voor prive.
- Verzekeringsmaatschappij: Ik ben voor mijn prive-gebruik-Unimogs verzekerd bij.................Nationale Nederlanden, verzekerd wel, en goed!!!
Let wel: verzwijg niks als je de verzekering aanvraagd, je moet alles gewoon netjes en goed uitleggen. Alles is te verzekeren, zeker ook een Unimog voor prive-gebruik. - Ik heb het in mijn stukje alleen over personen die prive gebruik maken van hun Unimog, voor de duidelijkheid, als je hem gebruikt werkvoertuig en niet prive: het Certificaat van vakbekwaamheid (trekkerrijbewijs) is dan WEL VERPLICHT. Bij privegebruik van datzelfde voertuig niet.
- Ik heb het niet over een langzaamrijdend LANDBOUWvoertuig, maar over langzaamverkeer-voertuigen: In de wet staat duidelijk omschreven wat dat is. Dat is een voertuig wat niet voor de landbouw gebruikt HOEFT te worden, maar niet sneller kan dan die genoemde 25km/u. Denk eens aan een laadschop, een zelfrijdende bermmaaier, een zelfrijdende kraan (Atlas enz.), een Unimog zonder hefinrichting enz. enz.
Je zou de loonwerkers horen kakelen als ze er alleen maar landbouwwerkzaamheden mee mochten verrichten. - Ik denk dat het goed is om dit te publiceren omdat er iedere week wel op het PRIKBORDvragen over het trekkerrijbewijs gesteld worden. We praten hier wel over een stukje (arbeids)wetgeving!! Niettegenstaande vind ik het zelf een must voor iedereen om toch alsnog een trekkerrijbewijs te halen. Dat ben ik zeker met John Klijn eens!!
- Er wordt gesugereerd dat er met een gangetje van zo'n 85km/u gereden mag worden, doch niets is minder waar. De door de wetgever gestelde maximale snelheid (25km/u??), alsmede de overige verkeersregels dienen volledig in acht te worden genomen!!!!!!
- Een 406 met opleger (oplegger?). Ja, het lijkt mij best moeilijk om dan te bewijzen dat je prive gereden heb. Ik vind het dan ook logisch dat er dan naar een rijbewijs gevraagd wordt. Maar (dat wordt dan best moeilijk) als jij kan bewijzen dat je prive rijd, kan je bekeuring vernietigd worden.
Ik heb eens in de archiven van Unimog.nl gesnuffelt, en wat kom ik tegen..........
28-09-2003: ene ROTJER is op het politieburo wezen vragen of hij een trekkerrijbewijs moest hebben. Antwoord van de betreffende eerbare oom agent: NEE
Nou, tot zover. Leuk dat er gereageerd word, maar een trekkerrijbewijs is NIET ALTIJD verplicht.
groeten, Leen
Klopt van de politie hoef je geen trekkerrijbewijs te hebben, mits je je er niet mee werkt. Die maakt er ook geen probleem van. Maar van de verzekering moet je hem wel hebben. En mocht er een ongeluk gebeuren dan moet je dit zelf betalen. Nogal vervelend als iemand nog minderjarig is want dan zijn de ouders verantwoordelijk en dragen dus ook op voor de kosten. Bij materieele schade is het al vervelend. Maar bij lichamelijk letsel ........
hallo even mijn mening over het trekkerrijbewijs,
hoezo we hebben het in Nederland over veiligheid op de weg!!!!
iemand die zestien jaar is GEEN enkele verkeersregel kent mag je met een trekker (voor hobby) gebruik zomaar de weg op.
en dan nog als je zestien jaar bent en je hebt een trekker rijbewijs mag je rijden met een combinatie zo groot als een vrachtauto (18.75m),terwijl je voor je rijbewijs afrijdt met een combinatie van 7m, een beetje gek daar in de den haag of niet?
maar als je een ongeluk krijgt met een voertuig die harder rijd als 25 km en ze doen onderzoek en ze komen er achter dat je veel harder hebt gereden dan ben je niet verzekerd (aldus de politie groningen)
maar als je met de trekker na school toerijdt (zo als ik 1 keer in de week doe)zonder lanbouwbesteming spreek je toch gewoon af met een kennis in de buurt dat je daar een wagen of wat dan ook voor landbouwmachine weg moet halen dan heb je altijd een landbouwbesteming voor de verzekering!
vr gr d eeuwema
Ik ben het in deze volledig met Leen eens, maar voor jezelf moet je eens een paar dingen op een rijtje zetten. Bovenal dien je je verzekering goed te regelen, dit is een van de voornaamse zaken (in mijn ogen dan), als je ooit onverhoopt wat hebt, je betaalt je scheel en bij persoonlijk letsel van iemand anders vergeef je het jezelf nooit.
Verder ben ik het volledig met Jan Eeuwema eens dat de wetgeving niet deugt, ik mag niet met een fatsoenlijke autoaanhanger rijden (rbw B) maar wel met een (landbouw) combinatie van 50 ton... maar aan de andere kant, het is een gat in de wet, maak er zo goed en zo kwaad als het gaat gebruik van.
Verder moet je natuurlijk ook zelf je gezond verstand (...), vooral gezien de snelheid gebruiken als je op pad gaat met een Mog, Tevens is het is b.v. met een LBU natuurlijik (officieel gezien) niet de bedoeling dat je ermee gaat rijden als woon-werk verkeer, maar een landbouwbestemming is ook vrij snel gevonden.
Voor veel mensen die met een Unimog rijden is een trekkerrijbewijs wél noodzakelijk, aangezien ze vaak een boerenachtergrond hebben, en dus werk met de tractor verrichten. Echter, voor de mensen die dit niet hebben, is het een uitkomst (en een degelijke financiele besparing), maar zorg welk dat je alle zaakjes goed hebt geregeld, anders kan het veel geld kosten.
Leen, lache deze regeling.
Aequor verstrekt volgens mij niet de trekkerrijbewijzen. dat doen de AOC zelf. Zover ik Aequor begrijp werken zij tussen het bedrijfsleven en de opleidingscentra wat betrerft de INHOUD en KWALIFICATIES en EINDTERMEN die leerlingen en het latere uitvoerende personeel onder de knie moet krijgen. Ik begreep wel dat Aequor momenteel bezig is om het nieuwe "trekker" rijbewijs structuur te geven. (leuk hoor, begrijp dat je veel catagorien hebt van grasmaaier tot twee wielige frees tot poepzuiger tot blad/vuilzuiger tot tractot tot mobile atlaskraan tot bietenrooier tot combine en dat dus ook mensen van de sociale werkvoorziening die ook hiermee werken dit certificaat moeten kunnen behalen. inhoudelijk dus veel om structuur te geven)
Maar goed, volgens mij is het vanuit de wegenverkeerswet al NIET mogelijk om een voertuig met beperkte snelheid te rijden(max25km/u)! dit zijn dus zelfrijdende werktuigen (bietenrooier, kraan, unimog zonder hef/aftakas, gewasspuit, etc.) hiervoor moet je een geldig rijbewijs hebben, voertuig zwaarder als 3500kilo een C rijbewijs.
omdat dit veel problemen gaf (loonwerkers etc) is de naleving er niet op. met een trekkerrijbewijs mag een 16/17 jarige dus voor werkzaamheden NIET met een 25km/u voertuig als hierboven beschreven. Alleen met landbouwtractoren dus.
Gelukkig zal medio 2006 er hopelijk wel duidelijkheid komen.
dit is de tekst vanaf de arbeidsinspectie site. Het gaat hier om een trekker dus, voertuigen met beperkte snelheid vallen mijns zinziens buiten deze regeling.
En Leen, toch Aequor die die dingen regelt....ik bel ze morgen ff op hierover.
4.1.3.2.1 Trekkerarbeid
Werken op het land of in een bedrijf
Voor de beoordeling of deskundig toezicht voldoende is georganiseerd ingeval:
met een certificaat van vakbekwaamheid (trekkerrijbewijs) Het deskundig toezicht mag zich beperken tot een regelmatige toets van omgang met de trekker (rijstijl);
De jeugdige heeft geen certificaat van vakbekwaamheid (trekkerrijbewijs).
In deze situatie moet van geval tot geval de mate van het deskundig toezicht worden beoordeeld. Dit zou toezicht op afstand kunnen zijn ingeval van overzichtelijke situaties met eenduidige rijrichting, weinig ander personeel (of derden) in de buurt, kennis van de akker of omgeving en een duidelijke arbeidsopdracht. Is de situatie waaronder de werkzaamheden moeten worden verricht minder overzichtelijk en risicovoller, dan zal de intensiteit van het deskundig toezicht groter moeten zijn, waarbij als uiterste een “één op één-situatie” wordt voorgeschreven. In een dergelijk geval hangt het voorts nog af van de adequate voorzieningen die voorhanden moeten zijn om mee te rijden. Kan hier niet aan worden voldaan dan is de betreffende trekkerarbeid verboden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als er op de trekker geen voorzieningen zijn om mee te rijden.
Openbare weg
Voorts geldt nog dat de jeugdige die arbeid verricht bestaande uit het op de openbare weg besturen van trekkers (en het aan- of afkoppelen e.d.) in het bezit moet zijn van een certificaat van vakbekwaamheid dat namens Onze Minister is afgegeven door de Stichting Aequor (voorheen: Stichting Landelijke Organisatie Beroepsopleiding Agrarische Sectoren (LOBAS)) te Ede[1].
NB. In deze gevallen moet het wel gaan om het verrichten van arbeid. Wordt de trekker door 16- en of 17-jarigen gebruikt voor privé-doeleinden, dan is het geen werk en is derhalve geen certificaat van vakbekwaamheid (trekkerrijbewijs) vereist.
Leuk dat iedereen meedenkt en reageert. Het houd de gemoederen echt wel bezig.
Ik heb die wet niet gemaakt, ik concludeer alleen maar! Ambtenaren zijn ondoorgrondelijk en doen half werk terwijl wij ze dubbel betalen. Het zij zo!
Even op een rij:
- Je hebt een trekker of Unimog (Agrar)
- Je bent verzekerd voor prive-gebruik
- Je rijdt op witte diesel
- Je rijdt prive
GEEN TREKKERRIJBEWIJS NODIG
Ik heb met diverse officiele instanties gesproken, onder andere een persoon (naam mij bekend) van de Aequor die in dit onderwerp heel goed thuis is. Deze persoon heeft bovenstaande bevestigd, en tevens meegedeeld dat jeugdigen (16- en 17-jarigen) op een langzamverkeervoertuig MOGEN rijden zonder rijbewijs!!
Nogmaals, ik heb de diverse officiele instanties benaderd, naam en toenaam van de gesproken personen opgeschreven en toen mijn conclusies getrokken. Deze conclusies heb ik weer gecontroleerd en vervolgens op schrift gesteld.
Gelukkig heeft bijna iedere 16-jarige toch een stukje verkeersopleiding gehad bij het theoriegedeelte van het bromfietscertificaat, dus geheel zonder kennis ga je niet de weg op.
Mijn zoon gaat nu zonder rijbewijs rijden met een agrar-Unimog (woon-werk-school-opa/oma), maar moet van mij toch binnenkort examen doen voor zijn rijbewijs. De boeken zijn er al voor binnen en de aanvraag voor een datum gaat binnenkort weg. Hij moet nog ff achteruit rijden met AHW oefenen.
Groeten, Leen
ps Ik hoor het wel Nico. Gr.L.
Maar leg eens uit wat dan prive is. Als je toch voor jezelf een kar erachter doet. Waarom krijg je dan wel een bekeuring zoals William? Dat is toch voor hem zelf??
Hallo,
Een unimog is toch een landbouwvoertuig!!! en hier mag niet prive mee gereden worden.
Nou nou, jullie reageren net alsof ik de wetgever zelf ben, jullie zoeken allemaal problemen die er niet zijn, alleen de meeste lezen de teksten niet goed!!!!!
Ik vind het leuk om een reactie te geven, maar mensen IK HEB DIE WET NIET GEMAAKT.
Ik heb alleen onderzocht wat wel en niet mag.
Ik heb daar, in het belang van mezelf (Unimog-handel) en in het belang van mijn zoon (kans op boetes) wat tijd in gestoken, geen stomme vragen gesteld, maar praktijksituaties voorgelegd, en dan niet aan mijn buurvrouw (begrafenisonderneming) maar aan de ambtenaren van de betreffende ministeries zoals Inspectie Verkeer en Waterstaat, Arbeidsinspectie en de Aequor.
Daarnaast kan iedereen die dit leest, heel simpel via internet alles nalezen. Zoek maar!! Wat u daar leest heb ik simpel samengevat in 1 verhaaltje.
Doe niet moeilijk, maar doe er uw voordeel mee.
Even terugkomend op die kar, ik heb ook duidelijk gezegd dat het met een kar wel moeilijk wordt om aan te tonen dat het prive is, maar als je dat wel kan bewijzen zal je en mag je niet bekeurt worden.
En dan een reactie op de onbekende met het streepje / (oftewel westerniels@zonnet.nl:)
Waarom mag er niet prive gereden worden met een landbouwvoertuig?
Als je even nagedacht zou hebben kwam je tot de conclusie dat het antwoord hierop simpel is, je bent dan een crimineel! Je ontduikt namelijk de accijnzen(belastingen) die niet op de rode dieselolie geheven worden, en wel op witte diesel. Dat is ook de reden dat er met een landbouwvoertuig alleen maar vanaf thuis/erf naar de werkplek (land/wei enz) gereden mag worden over de openbare weg. Als jij netjes op witte diesel rijd, is er geen vuiltje aan de lucht.
Dat van die witte diesel staat toch ook in het rijtje wat ik hierboven gaf? Unimog-juiste verzekering-witte diesel-prive gebruik.
Op naar de volgende (denkbeeldige) moeilijkheden. Ik hoor ze graag, want ik kan er ook van leren. En let wel: ook ik kan fouten maken!! Vandaar dat ik eerst alles probeer te controleren. Dat controleren is een gevolg van mijn (deels) juridische opleiding.
Groetjes en succes.
Leen
Nou als je een juridische opleiding hebt gehad dan weet je dat je in Nederland onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Dus de politie kan niet zomaar een boete geven omdat je hem niet "prive" zou gaan gebruiken. Dit moeten ze aantonen.
Maar nou even over dat voordeel. Als je je trekkerrijbewijs niet gaat halen bespaar je rond de 100 euro. Maar je mag niet zonder trekkerrijbewijs rondrijden in een unimog en rij je dan iemand invalide dan kost je het alleen nog maar meer.
uhm, is t niet gewoon het verstandigst om het trekkerijbewijs te halen?? ten eerste is het een mooie oefening, je krijgt handigheid met t ding. ten tweede snijden wij als unimoggers ons niet in de vingers met al die regels van het rijk. Aangezien het al moeilijk zat is je mog ongestoord als LBU de weg op te krijgen, waarom dan voor n paar van die centen moeilijk lopen doen en het risico lopen dat de hele hobby er door vergald word door het rijk
PFF wat een reacties maak je los Leen maar ik moet je wel gelijk geven als er tenminste in de jaren sinds ik mijn rijbewijs (ontheffing) heb gehaald niets is veranderd.
Ik weet nog dat het zgn trekker rijbewijs toentertijd in het leven is geroepen om de veiligheid in de landbouw te verbteren 16 jarigen gingen zonder enige ervaring in de landbouw aan het werk en hiermee gebeurden relatief veel ongevallen daarom is er in het landbouw besluit een bepaling opgenomen dat jeugdigen onder de 18 verbied werkzaamheden met en op landbouw voertuigen te verichten waarbij in mijn theorie boeken destijds uitdrukkelijk vermeld stond dat dit ook geld voor het af en aan koppelen uitzonderingen hierop zijn eigen kinderen op het eigen land en jeugdigen met een ontheffing wat wij nu een trekker rijbewijs .
Verder heb ik kort geleden via offieciele sites van het ministerie uitgezocht wat de regels zijn voor een landbouw voertuig nu die zijn wel bekend bij iedereen: tractie, ingericht voor dragen werktuigen bedoeld voor de landbouw etc. Er staat niet dat deze hiervoor ook daadwerkelijk gebruikt moeten worden. Echter bij de inrichtings eisen is er wel iets aan de hand, landbouw voertuigen van voor een bepaald ( nu niet paraat maar ergens omstreeks 96 ) mogen niet harder kunnen rijden dan 25 km + 5 Km 30 dus en dienen mech geblokeerd te zijn. Ook heb ik toen geken naar langzaam verkeer die mogen zo wie zo niet harder dan 25 +5.
Het gevaar schuilt er echter in dat je iemand treft die gaat zeggen je reed of kan harder dus voeldoe je niet aan de inrichtings eisen met als eind conclusie geen landbouw of langzaam verkeer ja en maak dan met een 80 km rijdende 404 met radiobak dan maar eens hard dat je wel een trekker bent.
kortom ik probeer aan de inrichtings eisen te voldoen en mijn zoon moest ook zijn rijbewijs en hoop zo een hoop gelazer te voorkomen.
maar wie niet aan de eisen voldoet zou met of zonder rijbewijs bij de verzekering best wel eens op problemen kunne stuiten bij een serieus ongeval ik zou wel eens willen weten wie daar als prive persoon ervaring mee heeft
Groet Heimerik
Een 404 kan is alleen maar landbouw als hij teruggekeurd is door de RDW en dus de hoogste versnelling is geblokkeerd. Anders is het toch geen landbouwvoertuig.
Over dat keuren heb ik niets gevonden ik heb ook niets gelezen over een type goedkeuring wel stond er dat het een type plaatje met een chassisnr moest hebben dus als iemand andere berichten heeft en waar ik dat kan vinden graag.
Het IKS te zoetermeer verzorgt de typegoedkeuring voor tractors. die handelen het papierwerk af zeg maar en ik denk dat de RDW vervolgens de tractor keurt op de eisen. om dus een transport unimog als landbouw te rijden moet je de papierwinkel van het IKS aanvragen en invullen en die beslissen vervolgens of je ermee naar de RDW kan. de RDW keurt aan de eisen voor een landbouwvoertuig en stuurt hele zooi weer terug naar het IKS. en vervolgens hoop je van het IKS alles weer goedbevonden te krijgen en daarbij ook bv je kenteken.
(zo heb ik in ieder geval een kenteken aangevraagd voor me aanhanger, daarbij kwam ik dit over tractoren ook tegen.)
voor de rest, gewoon rijden zoals je goeddunkt.... zoals zeeleeuw zegt, met een 404, 416 of verdere kale unimog als landbouw zou een ongeval best verkeerd kunnen uitpakken. zover ik weet keert de verzekeraar wel uit maar je loopt het risico dat de verzekeraar op jouw gaat verhalen omdat je bv te hard reed, reed zonder te voeldoen aan de voorwaarden in je polis, slecht functioneren van je remmen oid. (en ja, als het ze geld kost zoeken ze dat echt wel uit)
per 2006 zal toch een en ander veranderen, rijbewijs en kentekens voor de landbouw.....
(en ja waarom niet? goedkoper Grijs kenteken is ook afgeschaft voor particulieren. dus verwachten kunnen we wel wat)
pfff.........
wat een reactie's
maar is het van een landbouwvoertuig niet de bedoelling dat er mee gewerkt wordt?
met of zonder rode diesel?
als ik het een en ander samenstel aan verhalen en feiten mag je dus met een tractor (of mog) dus niet naar de disco,school of gewoon voor de fun rijden.
of zie ik dat verkeerd?
pfff....... ja, wat een reacties. Het zou meer dan de helft minder zijn als de mensen eens eerst zouden lezen en dan reageren!!!!
Meulnwiek, lees eerst de verwijzing eens naar de site van de arbeidsinspectie. En lees die site bij het opgegeven artikelnummer. Stel jezelf dan de vraag of je prive naar disco, school of werk gaat! Met enig denkwerk kom je dan tot een conclusie.....
Voor de rest staat er hierboven in de reacties veel gezeur om niks, omdat weinig mensen eerst lezen en onderzoeken, en dan pas reageren.
Slechts enkelen hebben eerst gelezen en onderzocht zoals instanties gebeld, sites gelezen, bij verzekeringsmaatschappij nagevraagd enz. en toen een reactie gegeven.
De intentie van een landbouw trekker is natuurlijk dat er arbeid mee verricht wordt. er wordt nergens in de wet ook daadwerkelijk de eis gesteld dat een landbouwtrekker uitsluitend ten behoeve van werkzaamheden of transport naar/van werk op de openbare weg mag komen. het overheids beleid is wel om landbouwtractoren zoveel mogelijk van de openbare weg te weren. dus veel "ongeoorloofd" gebruik zal op den duur leiden tot aangepaste regelgeving. Hier zie ik dus bij de geplande wijzigingen, waar men nu wel degelijk mee bezig is, een beperking in komen. Hoe dat eruit gaat zien? daar hoop ik bij tijd en wijle wat meer over te weten te komen.
hallo leen
ff he ik word binnekort 16 en moet iedere dag een 3 kwartier reizen naar school . wij hebben thuis ook een hoveniers bedrijf en ik werk zelf ook wat .
Daarom leek mij het mischien wel een goed iede om met een argrarische mog te gaan rijden naar school enz . Lijkt jou dit verstandig en hoe zou je dit aanpakken , waar en hoe verzekeren enz .
willen jullie mij wat info geven . alvast bedankt groetjes jos
Haha wat lagge dit...
Ik ben zelf ook al een poos bezig geweest met het uitpluizen van de regels voor het rijden zonder trekker rijbewijs en kan alleen maar bevestigen wat leen allemaal heeft gepost.
Zelf ben ik 16 jaar en ga binnen kort ook aan een mog. Ik ga hem ook gebruiken voor het rijden naar school en weer terug.
Ben blij met deze topic, ben een stuk wijzer geworden. Ga zo door Leen
En mensen LEES goed want dat gaat af en toe mis, Hehe Vriendelijke groeten Rogier
hoi ik ben alexander plegt en ik ben 15 jaar.
ik wil als ik 16 ben graag rijden met een unimog ik weet alleen niet wat het best is voor mij (wel/ geen rijbewijs halen. welke unimog moet ik dan nemen een agrar of juist niet, Leen (iemand anders is ook goed)zou je me hier info over willen sturen op mijn email adres
alexanderplegt@home.nl
ik ben bijna 16 en ik hep ook alles uit gezocht bij de politie e.d. en je hoef GEEN TRACTORCERTIFICAAT te hebben
nou ik ga hem wel halen want ik ken bij me pa rode diesel tanken en ik ga er mee werken en gaat hem op zijn naam zetten.
maar dat van geen rijbewijs nodig dat zou wel kunnen maar ik ken iemanddie is hem 2 maanden kwijt geweest omdat hij was aangehouden.
je krijgt er toch allemaar gezijk van dus ik ga hem gwoon hale
moet je dan nog steeds 16 zijn
want ik ben 13 en ik heb een mog
sorry domme vraag van mij
Voor de opleiding die ik nu volg was ik verplicht en trekkerrijbewijs nodig anders moets je appert nog voor je trekkerrijbewijs
Arjan Brilbolling:
Wat jij bedoelt Arjan, snap ik niet, want je Nederlands is beroerd slecht.
Een ding weet ik: een trekkerrijbewijs BESTAAT NIET, dus jij kunt dat niet gaan halen.
Unimog power:
Waarom ga jij de Unimog op je pa zijn naam zetten? Is het een Unimog met groot kenteken? Dan moet je toch een vrachtwagenrijbewijs hebben?
Anders heb je helemaal geen kenteken nodig, tenzij je wel eens naar het buitenland gaat met je moggie.
Geen kenteken betekend geen registratie. Geen registratie betekend dat het moeilijker is voor de politie om de bestuurder of de eigenaar te achterhalen, en dat kan bij snelheidscontroles wel eens goed werken.
In theorie ziet het er zeer goed en leuk uit, maar heeft iemand er praktijk ervaring mee, en dan met name degenen onder de 18?
En weet iemand hoe het nu zit met dit 'rijbewijs' dat medio dit jaar ingevoerd zou worden?
ik ben dus pas 16 geworden en rij elke dag met mn 404 naar school en overal heen ben een paar keer aangehouden maar ik kreeg alleen een boete voor te hard rijden en ook toen heb ik gevraagd of een certificaat nodig was en dat was het niet