🧑 🔍

hoe hard mag je nou eigenlijk??

Donald Verdonk
 - 29 april '05

hallo, hoe hard mag je nou eigenlijk, de een zegt 25, de ander 40 en nog een ander zegt 45 km/u

als landbouwvoertuig!!

[Gebruiker verwijderd]
 - 29 april '05

als landbouw voertuig mag je maar 25. en als je je unimog verzekert hebt als landbouw en als ie dan harder loopt dan 25 dan ben je niet verzekerd(dat is bij unive tenminste zo)

[Gebruiker verwijderd]
 - 29 april '05

Dan hoef je hem dus ook niet te verzekeren. Of je moet als je een ongeluk krijgt hem zo verschrikkelijk kapot rijden dat ze de topsnelheid toch niet meer kunnen achterhalen. ;)

[Gebruiker verwijderd]
 - 30 april '05

met 25 km/h krijg je hem niet echt stuk denk ik :-) of je moet al geen unimog hebben maar iets anders

[Gebruiker verwijderd]
 - 1 mei '05

zo simpel is het volgens mij niet, met 2-wiel beremming mag je 25, met 4-wiel beremming mag je 40. ook met aanhanger die geremd is mag je 40, echter heeft die geen beremming dan mag je maar weer 25, ook al is je trekker 2-wiel geremd. buiten de landbouw uitvoering is 4-wiel beremming trouwens zowiezo verplicht!

Donald Verdonk
 - 1 mei '05

dus wim volgens jou zal ik 40 mogen, ik heb 4 wiel beremming.

[Gebruiker verwijderd]
 - 1 mei '05

Met een landbouwvoertuig mag je maximaal maar 25 kilometer per uur rijden. Ongeacht van de topsnelheid

[Gebruiker verwijderd]
 - 2 mei '05

hallo,

volgens mij wim mag je (weet het eigenlijk wel zeker) mag je met landbouw-uitvoering 25 en geen kilometer harder! Ongeacht hoe de unimog remt! Zo heeft de verzekering het mij uitgelegd. Ze wouden eerst wel dat ik hem ging begrenzen op 25 km/uur. maar heb het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen. de groeten

Ronald Schra
 - 2 mei '05

25km/u is de maat. harder wordt gedoogd maar er kan wel voor verbaliseerd worden wat ze dus doen bv binnen de bebouwde kom of bij rijgedrag dat tegen "normale" gedragingen ingaat. Verder is de 25km/u geen verplichte inrichtingseis voor -landbouwtractoren- Je mag er echter niet harder mee als 25km/u. Voor motorvoertuigen met beperkte snelheid is de 25km/u WEL een inrichtings/voertuigeis. Deze categorie mag dus NIET harder KUNNEN als 25km/u.

Verder is het geloof ik nog steeds zo dat met ongeremde aanhangers achter een tractor je maar 6km/u mag en met geremde tot 25km/u.

[Gebruiker verwijderd]
 - 5 mei '05

Je mag wettelijk , met het oog op verzekeringsafspraken niet harder dan 25, ongeacht wat dan ook. Een onbegrnsde Unimog kan zelfs bij de verzekering als niet ontvankelijk voor inning worden aangemerkt bij een ongeval, of je nou netjes 25 rijdt, of iets harder. De marge is zowiezo ca. 6 kilometer, zo dat de politie je tot 31 kilometer zeker niet lastig zal vallen. Snelheden tot pakweg 40 kilometer per uur worden op provinciale wegen wel gedoogd, maar bieden wettelijk verder geen enkele bescherming. Het is niet anders...

Ronald Schra
 - 5 mei '05

Je mag wettelijk , met het oog op verzekeringsafspraken niet harder dan 25

/\

Wat voor een KUL is dit nu weer?

een verzekeringsafspraak is geen WET en derhalve niks WETTELIJKS, de polisvoorwaarden kunnen een opgenomen max verzekerde snelheid hebben van 25km/u. WETTELIJK mag een LANDBOUWTREKKER ongebegrensd tot in de hemel zo snel rijden. Echter NIET op de openbare weg waar die vanuit de verkeerswetgeving maar 25km/u mag. Verder zal een verzekeraar moeten aantonen dat je bij een ongeval harder als 25km/u gereden hebt. Ook de begrenzing van 25km/u is niet verplicht op LANDBOUWTREKKERS. (wel op motorvoertuigen met beperkte snelheid of zelfrijdende werktuigen) Of jouw (unimog)voertuig in wat of welke categorie valt moet je zelf maar opzoeken. Daar kan je pagina's mee vullen.

Ok je bedoelt het wellicht anders, zo bedoel ik dat ook ;)

Mvg Ronald

[Gebruiker verwijderd]
 - 22 mei '05

zoals beschreven over het verhaal van 40 km/h. Helaas, probeer het maar niet. De reminrichting heeft er ook geen fuck mee te maken. Als je met je unimog de openbare weg op gaat ben je een trekker, met een landbouwbestemming. Dit houd dus in dat je je aan die regels moet houden. Degene die een trkekkerrijbewijs hebben gehaald zullen dus weten wat dit inhoud. Niet harder dan 25km/h. Het wordt in veel gevallen gedoogd. Maar de verhalen heb ik al vaak genoeg gehoord dat t jochie uit de buurt lekker met de mog naar schooltje ging. Fijn met t overige verkeer mee, hop meneer agent er bij en betalen maar. Je mag harder met je mog, maar dat kost geld!!!
M.v.g. Bart.

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.