🧑 🔍

hoe krijg ik gaatje in benzinetank dicht?

Edwin Crombach
 - 27 juni '05

Wie heeft de gouden tip voor mij om op eenvoudige wijze een gaatje in de benzinetank te dichten? Is het een oplossing om een schroefje in het gaatje te draaien en dit af te kitten en vervolgens goed te verven???
Want bij lassen ben ik bang dat er een gat in brand, omdat het plaatwerk dun is....

[Gebruiker verwijderd]
 - 27 juni '05

Ik denk dat de beste oplossing is er een plaatje op te laten hardsolderen of met koper "lassen". Dan is het weer netjes en dicht.

De meeste kitten zijn op de lange duur niet bestand tegen benzine of diesel en verf vaak ook niet.

[Gebruiker verwijderd]
 - 27 juni '05

ik heb nog wel een nieuwe te koop

Richard Arthur Hertog
 - 28 juni '05

Neem een stuiver of een andere koperen munt en soldeer dit met een gamma brandertje op het gaatje eerst wel de tank bij het gat goed schoonmaken en daarna vertinnen , dan de stuiver er op , warm maken en af solderen ,gaat buiten gewoon goed , ( kelf )

Thomas Ezendam
 - 28 juni '05

Enne... vergeet vooral de tank niet goed uit te spoelen voor explosie gevaar he ;)

Theo Schulpen
 - 28 juni '05

Beste Allemaal, ik weet het niet maar ik vind het toch maar link om aan een benzinetank te solderen met een open vlam.
Het is niet de eerste keer dat mensen kijken met een lucifer, of er nog voldoende benzine in hun bijna lege benzinetank zit.
Ze mogen nog van geluk spreken als ze er met brandwonden van af komen, het kan ook dat de tank tegen hun knol vliegt en daarna op de buurman zijn dak beland.

Veiligheid komt bij mij op de 1ste plaats.
Hier dan enkele punten om op te letten:

1. Maak rond het lekkende gaatje alles goed zuiver.
  2. Vul de tank 99% met water (dit om de benzinegassen er uit te krijgen)
  3. Draai de tank tot het lekkende gaatje boven staat.
  4. Zorg er voor dat het water niet tegen de plaat met het gaatje komt (daarom 99%,
    ook voor het eventueel uitzetten van water en stoom vorming)
  5. Soldeer of las de tank niet binnen maar buiten op een vrije plaats.
  6. Verwarm het oppervlak van het gaatje en voeg dan wat tin bij (zie uitleg swifnick vertinnen)
  7. Leg dan de munt erop, verwarm deze goed en voeg tin bij tot de zijkanten goed met tin bedekt zijn.
  8. Laat alles afkoelen en controleer of het lek dicht is, (neem om te controleren benzine of diesel dit is dunner dan water)

Men kan het lek dichten met tin of zilver (is zachtsolderen) of met koper (is hard solderen).
Derde mogelijkheid is met een tig laspost en ijzer toevoegmateriaal het lek te lassen, (dit is niet zo gemakkelijk)

Veel succes, Theo

[Gebruiker verwijderd]
 - 28 juni '05

Om te controleren of het lek na het solderen dicht is kan je een kleine overdruk 0,2 bar op de tank zetten (niet meer dan krijg je een ronde tank) hierna sop je de tank af met afwasmiddel vermengd met water overal waar je zeepbellen op de tank krijgt zit een lekkage. Laat vantevoren wel het water uit de tank dan kan je hem helemaal controleren meestal zit er meer dan een lek in.
Veel succes, Jan

[Gebruiker verwijderd]
 - 28 juni '05

De overdruk op de tank met lucht.

[Gebruiker verwijderd]
 - 28 juni '05

Beste mensen,

Ik heb zelf ook al eens een gaatje in een tank gehad, en heb dit toen op een echte "boeren methode" opgelost (in de meest positive zin natuurlijk :-)). Ik heb namelijk een vaag goedje gebruikt dat lijkt op vloeibaar metaal, maar wat word gebruikt om kreupele koeien op een blok te zetten. Dit spul wat bestaat uit twee componenten is oersterk, en hecht vrijwel overal op. Bij mij heeft dit een hele tijd zeer goed vast gezeten, en het lekken van de tank was duidelijk verleden tijd!! Voor de agrariërs onder ons is dit misschien bruikbaar......

veel succes, Edze

[Gebruiker verwijderd]
 - 29 juni '05

Ik heb dit al op 2 manieren opgelost; met gewone 2 componenten lijm gat dichtstrijken en laten uitharden. Benzine in en heeft nooit meer gelekt.
Bij de firma LOCTITE hebben ze speciale lijm die oplosmiddelbestendig is, doch deze is zeer duur.
Ook heb ik tijdens cross een gaatje gehad, colablik opengeknipt, stukje uitgehaald, tegen gat geduwd en overstreken met soort plamuur en dit werkte prima.

[Gebruiker verwijderd]
 - 11 juli '05

meestal is het zo dat als je 1 gaatje heb dat de hele bodem van de tank gewoon verrot is, dat was bij mij ook zo. ik heb gewoon de hele onderkant eruit geslepen en een nieuwe in gelast. dan ben je voor een tijdje van het gezeik af... groeten jim

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.