gv kenteken .
beste unimog rijders .
ben opzoek naar een uitleg van het navolgende :
het kenteken mag alleen worden gevoerd als het voertuig wordt gebezigd overeenkomstig het bepaalde in artikel 1.1 onderdeel AB . of AP . van het voertuigregelement , alsmede ten behoeve van grensoverschrijdend verkeer .
ben reeds in het bezit van kentekenbewijs .
alvast hartelijk bedankt voor de reactie .
artikel 1.1 onderdeel;
AB - landbouw- of bosbouwtrekker: motorrijtuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/h, die voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens voor de land- of bosbouw, welk motorrijtuig kan zijn ingericht om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden of kan worden uitgerust met zitplaatsen voor meerijders;
landbouw- of bosbouwtrekker categorie T1: landbouw- of bosbouwtrekker op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een minimumspoorbreedte van de zich het dichtst bij de bestuurder bevindende as van niet minder dan 1150 mm, met een lege massa in rijklare toestand van meer dan 600 kg en met een vrije hoogte boven het wegdek van ten hoogste 1000 mm;
ab2.
landbouw- of bosbouwtrekker categorie T2: landbouw- of bosbouwtrekker op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een minimumspoorbreedte van minder dan 1150 mm, met een lege massa in rijklare toestand van meer dan 600 kg en met een vrije hoogte boven het wegdek van ten hoogste 600 mm, met dien verstande dat wanneer echter de waarde van de hoogte van het zwaartepunt van de landbouw- of bosbouwtrekker – ten opzichte van het wegdek gemeten –, gedeeld door het gemiddelde van de minimumspoorbreedten van elke as, meer dan 0,90 bedraagt, de door de constructie bepaalde maximumsnelheid beperkt is tot 30 km/h;
ab3.
landbouw- of bosbouwtrekker categorie T3: landbouw- of bosbouwtrekker op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een lege massa in rijklare toestand van ten hoogste 600 kg;
ab4.
landbouw- of bosbouwtrekker categorie T5: landbouw- of bosbouwtrekker op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 40 km/h;
AP - motorrijtuig met beperkte snelheid: motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan: motorrijtuig niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en
ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten de wegen;
ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen.
AP1 - niet-oorspronkelijke technische eenheid of onderdeel: technische eenheid of onderdeel dat behoort tot een ander type dan waarvan het voertuig bij de goedkeuring oorspronkelijk was voorzien en dat uitsluitend mag worden gebruikt ter vervanging van die oorspronkelijke technische eenheid of dat oorspronkelijke onderdeel;
ik heb een unimog met gv kenteken maar weet niet of ik de grens over mag want de een zegt van niet en de ander van wel weet iemand dat
ps heb oldtimer platen
Mark,
met GV platen mag je dus naar het buitenland. Zorg wel dat je het origineel kentekendeel bij hebt zodat je aantoonbaar eigenaar bent van het voertuig. Ook dien je de groene verzekeringskaart te hebben. (voor aanhangers vaak een aparte groene kaart mee!)
zover mij bekent is kan de politie in het buitenland wel moeilijk doen omdat je oldtimer platen gebruikt dit ivm de EG regeltjes weet het nie zeker maar heb dit al van verschillende kanten gehoordt binnen het hmt gebeuren vandaar deze opmerking .
groetjes jan
mag je met een gv kenteken ook zonder agrarische bestemming rond rijden en mag dat ook zonder gv kenteken??
bvd rene
Een GV kenteken voert terug naar de voertuig eisen waar je aan moet voldoen. Je mag het dus gebruiken zonder agrarische bestemming. Alleen in NL mag je zonder platen een agrarisch of bouwvoertuig rijden, zodra je de grens overgaat zijn platen verplicht! alleen met de platen/kenteken kan je aantonen dat het voertuig van jouw is in het buitenland.
dus als ik het dan goed begrijp mag je zonder gv kenteken niet rondtoeren(of woon werk verkeer), en met een gv kenteken wel?? en hoe gaat dat als je een gv kenteken op je unimog wil hebben. kun je die aanvragen of moet je unimog dan eerst nog helemaal gekeurt worden en wat kost dat dan allemaal??
bvd René
-->
dus als ik het dan goed begrijp mag je zonder gv kenteken niet rondtoeren(of woon werk verkeer), en met een gv kenteken wel??
/-->
In NL mag je zonder GV kenteken rijden met een landbouwtrekker of motorvoertuig met beperkte snelheid.
Buiten NL mag je alleen met GV kenteken (om problemen te voorkomen)
-->
en hoe gaat dat als je een gv kenteken op je unimog wil hebben. kun je die aanvragen of moet je unimog dan eerst nog helemaal gekeurt worden en wat kost dat dan allemaal??
/-->
Ik geloof dat je voor een GV kenteken bij de RDW moet zijn. Dus gewoon bellen of mailen naar ze. Ik weet wel dat enkele van de trekkers en mobiele kranen die afgelopen jaar bij ons zijn afgeleverd bij de RDW geweest zijn voor een keuring voor GV kenteken.
Mvg Ronald
Ronald (vrtnivuk), zoek eens op GV kenteken. Daar staat een heel verhaal over het aanvragen ervan.
Keuring is niet nodig, aanvragen kost iets van 40 Euro. Voor jou is het zeker intressant, aangezien je kort bij Belgie zit en indien je richting Brabant wil je toch perse door Belgie heen moet.
ik heb nog een vraagje, als je een gv kenteken op je unimog hebt mag je dan nog wel rooie diesel tanken??
bvd René
-->
ik heb nog een vraagje, als je een gv kenteken op je unimog hebt mag je dan nog wel rooie diesel tanken??
bvd René
/-->
Ja dat mag. Rode diesel is alleen voor AGRARISCH gebruik in landbouwtrekkers of machines voor de wegenbouw. Rij je prive met de mog mag het dus niet. alleen als je op het moment daadwerkelijk 'agrarisch' bezig bent mag het. Echter die discussie win je niet van de douane dus raad ik aan om met witte te rijden als je 'rondjes rond de kerk' tuft.