Versnellingsbak 406 schakelmat???
Beste, ik heb een 406 met een defecte versnellingsbak.
Hij schakelt alleen goed in 1ste en 2de versnelling.
3de en 4de versnelling springt hij soms uit, en bij gas geven maakt hij precies lawaai alsof
hij andere tandwielen raakt .
5de en 6de versnelling zijn er niet of ik krijg hem gewoon niet ingeschakeld.
Ik heb in mijn foto boek “406 Theo” een foto staan van de schakelmat waar precies zwaar laswerk aan verricht is, of is dit zo origineel af fabriek!!!???
Graag jullie mening.
Groetjes Theo.
Hallo Theo,
De schakelmat is origineel af fabriek.
Waarschijnlijk zijn er tanden afgesleten en neemt hij hierdoor geen versnellingen. Nu dat de schakelmaat eraf is kun je dit meestal zien in de versnellingsbak zelf.
Succes Wim
Hoi allemaal,
Ik heb nog enkele foto’s bij geplaats in mijn fotoboek “406 Theo".
Men vraag is:
- Is de versnellingsbak versleten?
- Is er nog iets aan aftestellen?
Groetjes Theo.
Hallo. Theo,
Heb even naar de foto's gekeken, maar kan uit de tandwielfoto's niet goed zien wat precies het schakelprobleem is met de 3e en 4e gang, ik heb echter wel een idee.
De 1e en 2e zijn precies dezelfde hoofdversnellingen als de 3e en 4e. Tussen 1/2 en 3/4 zit echter nog een schakelbeweging namelijk de "vorstufen schaltung".(het zware punt in z'n vrij waar je doorheen moet om naar 3/4/5/6 te gaan) Deze schakeling is ook een gesynchroniseerde schakeling en zorgt voor het koppelen van de priseas rechtstreeks op de hoofdas (dit noemen ze "prise direct" de priseas en de hoofdas zijn vast aan elkaar geschakeld en draaien even snel) of een voorschakeling via de "vorstufenwelle", een vertraging. De priseas (ingaande as) draait dan langzamer dan de hoofdas. De prise direct maakt van 1 en 2 dus 3 en 4.
Jouw probleem kan hem alleen maar in de vorstufen schakeling zitten, omdat de tandwielgroep van 1 en 2 dus dezelfde is als die van 3 en 4.
De vorstufenschakeling zit helemaal voorin de bak op de hoofdas en op de vorstufenas. Waarschijnlijk is die op de hoofdas kapot zodat je de prise direct verbinding niet kunt maken.
Op de schakelplaat zitten 3 schalelstiften naast elkaar (met die veren ertussen) de meest linkse is de vorstufenschakeling, de middelste de is voor gang 5 en 6 en de rechtse is voor 1 en 2 met vorstufe ingeschakeld en voor 3 en 4 met vorstufe uitgeschakeld.
Op de schakelplaat zit ook een raamwerkje met een schuifbare plaat er in die is verbonden met een haakse hevel. Deze zit voorop de schakelplaat en steekt voor een deel onder dat raamwerkje en valt in de schuifbare plaat. Deze hevel bedient de vorstufenschakeling en moet afgesteld worden voor een juiste werking. Dat doe je met de bout waarmee de hevel aan de schakelplaat vast zit, deze bout is namelijk excentrisch. In het wpl. handboek staat hoe je dat precies doet. Hier kan ook iets niet goed mee zijn, zodat de vorstufenschakeling niet helemaal ingeschakeld word en kraakt.
Misschien wel een lang verhaal, maar anders kan ik niet goed uitleggen wat ik precies bedoel en zou het alleen maar onduidelijk zijn.
Hoop dat je hier wat mee kunt, bestudeer zowiezo het wpl. handboek goed als je die hebt, of schaf hem aan. Deze heb je echt nodig als je een bak loshaalt.
Groeten Bart Driever
Beste allemaal,
Bedankt voor de vele informatie, ook bedankt voor de vele E-mails.
Zodra ik weer enkele dagen vrij heb ga ik men bak eens flink bestuderen en met deze informatie checken.
Zodra ik iets meer weet laat ik het horen.
Groetjes Theo.
Hoi allemaal, ik heb weer effen tijd gehad voor mijn mog.
Ik heb de schakelmat terug ge monteert met 4 korte bouten, en heb achter de mog op ge krikt zodat één wiel van de grond komt om te draaien.
Dan heb ik met een schroevendraaier en tangen de verschillende versnellingen uit ge probeert.
1ste en 2de werken goed, 3de krijg ik hem niet ver genoeg in en wil eruit springen.
4de gaat veel verder erin en springt er ook niet uit.
Achter de 5de en de 6de heb ik flink mogen zoeken, een maal deze gevonden kwam ik er achter
dat de 5de en de 6de versnelling het zelfde probleem hebben als de 3de en de 4de versnelling.
Naar mijn mening kreeg ik hem niet in de 5de en 6de omdat ik de beveiliging die uitschakelt
bij de 3de versnelling niet werkte ( als hij niet vergenoeg in de 3de kan schuiven duwt hij de beveiliging niet uit.
Ik heb nog een foto van de bovenkant van de schakelmat toe gevoegd aan “406 Theo”
Mijn vraag is, kan ik dit probleem oplossen door aan de excentrische bout (zie foto bovenkant schakelmat) te verdraaien?
Groetjes Theo.