dubbelluchtbanden
heej , is het verstandig om dubbel lucht op mijn mog 406 teleggen voor in het land ? of zitten daar nogal wat haken en ogen aan ? en heeft iemande er misch n paar liggen ? gr
Wat wil je in het land met dubbellucht doen? Dan nog het montage systeem, dat kunnen verschillende mogelijkheden zijn. Heb je een voorbereiding voor dubbellucht op je velgen?
Ronald
Nadeel is dat je de Unimog veel zwaarder belast. Door de brede wielen belast je het differintieel een stuk zwaarder en zal de stuurinrichting ook meer voor zijn broek krijgen. Mercedes waarschuwt hier ook voor in de originele handleiding. Ik heb het wel eens gelezen in de handleiing van mijn 421je toendertijd.
Kúnnen doet het wel, met wat beleid. Ikzelf zie het niet zo erg zitten, maar ik rij dan ook niet met werkuigen over het land.
Ik zag laatst speciale wielnaven die je bij de orginele wielbouten moet schroeven en waar dan vervolgens weer de extra velg aangebout wordt door middel van flens en een trekstang die het geheel bij mekaar houd. De extra velg kan dan dmv. 1 bout zeer snel gemonteerd en gedemonteerd worden. Deze zaten op een 406 met schijfremmen. De naven waren van het merk Kock en Sohn.
Groeten Eric van Mierlo
Wat Erik zegt klopt, er zijn speciale opzetnaven gemaakt om dubbel lucht aan een unimog te schroeven, sterker nog voor elk type zelfs, ik heb laatst nog een setje verkocht. De naven zijn moeilijk te verkrijgen.Mercedes verkocht zelf vroeger ook kooiwielen voor de unimog.
Nico
Bedankt voor de reacties k zou dat evnt kunnen gebruiken bij ons thuis op het bedrijf om gazons te slichten en vast te rijden en voor met trekkertrek om meer grip te hebben . maar in ieders geval alvast bedankt voor de reacties en k zal nog even kijken wat ik doe gr jos
even een vraagje over meedoen met trekkertrek
Gaat een standaard unimog daar ook gauw kapot van? En in wat voor klasse doe je dan mee. Als er iets kapot kan gaan, wat gaat er dan gauw kapot?
Roelof
Ik ga het dit jaar proberen kijken of een unimog er ook tegen kan je ziet ze bijna nooit voor een sleepwagen!!! Ik heb daarvoor nu een U2400 gekocht!!
ik heb er overna gedacht om met mijn 404 mee te doen in de 3,5 tons klasse en dan in de 2 te rijden maar ik ben bang dat ik dan heel de koppeling er uit rijd samen met de drukgroep en om dat dan te maken heb ik niet zo veel zin in
Heiny, dan zien we binnenkort vast wel een paar prachtige foto's! Laat de uitslag ook maar weten.
In principe zou een unimog in goede staat niet hoeven te lijden van het trekken van een sleepwagen. De onderdelen zijn erop berekend. Maar als er iets versleten is, zal het afbreken op het moment dat er veel kracht op komt.
Dubbellucht... lijkt me niet zo vriendelijk voor de eindvertragingen, zorg dan in ieder geval dat de dubbelluchtbanden kleiner of meer afgesleten zijn en rijdt deze met minder spanning in de banden. Zwaar beladen met dubbellucht rijden zou ik persoonlijk nooit doen.
Op marktplaats staan ook nog breede banden, met weinig profiel, geen idee voor welt type unimog...
Zie de link:
mvg
Niek
Op 11-9-2005 heb ik zelf met mijn unimog 403 (OM 314) en dubbellucht meegedaan aan tractorpullingbakel. ik deed mee in de 4.5 ton klasse. Op www.tractorpullingbakel.nl kun je de foto's vinden.
http://tractorpullingbakel.nl/gallery/view_album.php?set_albumName=wedstrijd-2005&page=28
D`n Paiter
Als je meedoet aan trekkertrek:
Weest gerust, de koppeling blijft wel heel...
Het probleem zit hem in de lage versnelling. Zodra je rijdt wordt thet toerental van de motor zover gereduceerd dat het gelijk is aan het toerrental van de wielen. Daardoor komt er in een lage versnelling erg veel kracht (koppel) op de assen te staan. Kans die je dan loopt is dat je eindvertraging, differentieel of steekassen er de brui aan geven.
Je bak krijgt natuurlijk ook extra voor zijn broek, maar deze belasting is erg geleidelijk en zal waarschijnlijk niet snel voor versnellingsbakschades zorgen. Ik ben zelf ongeruster voor wat er ná de bak komt...
Ik heb eens een differentieel van een Antonio Carraro tractor gedemonteerd, waar erg brede wielen aan hadden gelegen.
Nouja, gedemonteerd? Eerder de stukken onderuit de versnellingsbak geraapt. Dat was finaal uit elkaar gespat door de vbrede wielen en de krachten die dat met zich meebrengt.
Deze waren wel extreem breed, maar om die reden komt er bij mij geen dubbellucht aan.
Ook komt mijn 406 niet voor een sleepwagen zolang ik hem in mijn bezit heb.