🧑 🔍

Gl 5 of Gl 4

Theo Schulpen
 - 16 oktober '05

Beste,
Enkele weken geleden heb ik de olie vervangen van mijn eindvertraging (406)
Gl 5 zou toen goed zijn was het antwoord.
Daar ik nog regelmatig in het archief duik, las ik dat het beter was een olie te gebruiken
met een Gl waarde die lager was dan 4.
Nu is mijn vraag wat hebben jullie mog rijders er in zitten 4 of 5 ?
Mijn olie boer zij dat het geen kwaad kan voor de eindvertraging, alleen zouden de dichtingen
het kunnen begeven.
Nou voor mij is dat al erg genoeg, tel maar eens uit 4 wielen wat tijd dat kost en dan nog het geld van de nieuwe dichtingen.
Ik heb veel zin om de nieuwe Gl 5 olie er uit te doen en vervangen door Gl 4 olie.

Wat denken jullie hier over?

Groetjes Theo.

[Gebruiker verwijderd]
 - 16 oktober '05

Voor zover ik begrepen heb kan GL5 messing en bronzen delen aantasten. In de assen en de versnellingbak zitten bronzen bussen, dus daar moet je GL4 olie gebruiken. In de eindreductie bij de wielen zit niets van brons of messing. Mijn conclusie is dat je daar gerust GL5 kunt gebruiken.
Als je alle transmissie olie vervangt is het natuurlijk het makkelijkst om overal voor GL4 te kiezen.
Groeten, Frans.

[Gebruiker verwijderd]
 - 17 oktober '05

Naar mijn weten en werkplaatshandboek mag er bij een 406 in geen geval GL5 (Hypoidolie) in de versnellingsbak worden gedaan, omdat deze olie vergif is voor de synchromeshringen, die er voor moeten zorgen dat je zonder te kraken kunt schakelen. In de bak dus alleen GL4 olie.
GL5 is wel het beste in de differentiëlen en eindvertragingen. Deze olie is namelijk, vanwege de extra toevoegingen speciaal ontwikkeld voor zeer hoge tandwielbelasting, zoals in eindvertragingen.

Dit is wat ik er van weet.

Theo Schulpen
 - 18 oktober '05

Bedankt voor de E-mails en de informatie hier op het prikbord.
Ik ga kijken voor die GL4 voor in de versnellingsbak.
Groetjes Theo.

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.