🧑 🔍

vloeistofkoppeling

Marcel Christianen
 - 11 november '05

Ik ben sedert kort eigenaar van een unimog 406 zweiweg.
Hij heeft een 2 X 4versnellingsbak.
Ik denk dat hij ook een vloeistofkoppeling heeft. Is daar iets aan af te stellen, want ik vind dat de motor nogal hoog in zijn toeren gaat.
Of zou er een verkeerde oliesoort op zitten?

[Gebruiker verwijderd]
 - 11 november '05

Je moet het handgas wat terug zetten!!

John

[Gebruiker verwijderd]
 - 11 november '05

De motor van een 406 loopt standaard al zo een 2800 toeren, dat is voor een dikke 6 cilinder al best heel wat.

Is dat het, of gaat ie nog verder in toeren?

Nico Kox
 - 11 november '05

Als je een koppelomvormer (vloeistofkoppeling) hebt dan zie je de oliekoeler voor in de grill zitten.Aangezien je het hebt over een "zweiweg" zal er inderdaad wel een koppelomvormer inzitten.

Marcel Christianen
 - 12 november '05

Hij heeft inderdaad een koeler in de grill zitten. Bedankt voor de tip.

Ter verduidelijking: wanneer ik in hogere versnelling wegrijd, en gas geef, gaat hij direcct naar meer dan 2000 toeren zonder noemenswaardig te versnellen (komt slechts zeer langzaam op gang). Dus het lijkt alsof de vloeistofkoppeling te veel 'doorslipt' (onvoldoende koppelt)

Nico Kox
 - 12 november '05

De koppelomvormer is in het leven geroepen voor voertuigen die een extreem hoge trekkracht moeten ontwikkelen zoals unimogs die op het spoor gelopen hebben met wagons er achter. Zonder de koppelomvormer zou binnen de kortste keren de koppelingsplaat verbrand zijn vanwege de hoge wrijving bij het wegrijden. Ook kun je met een koppelomvormer absoluut schokvrij aanrijden.
Het rijden met een koppelomvormer vereist enige kennis en oefening.
Als je de versnelling ingeschakeld hebt en je wilt gaan rijden laat je de kopeling los en gaat dan pas gas geven.Dit ook bij het overschakelen, koppeling eerst helemaal los dan gas gaan geven.
Nooit in een te hoge versnelling wegrijden, dus niet in zijn 5e of 6e weg willen rijden. De unimog moet teveel kracht leveren om het hele zaakje aan het rollen te brengen wat de koppelomvormer niet ten goede komt.
Daarentegen kun je gerust als je in zijn 3 wegrijdt tijdens het overschakelen meteen naar zijn 5 gaan.
Met een koppelomvormer heb je in het begin altijd het gevoel dat je met slippende koppeling rijdt.

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.