Verschil???
Wat zijn nou de verschillen tussen een Unimog 403 - 404 - 406 - 416???
Wat zijn daartussen de verschillen???
Alvast bedankt!
403 is een 4 cil diesel om314?
404 is een benzine legeruitvoering
406 is een 6 cilinder om352 of bij oudere nog een andere versie
416 in feite een lang wielbasis 406
verder heb in de types legio uitvoeringen van uitrusting zoals hydroliek, types motor/bak, compressor, aanbouw mogelijkheden etc.
Overigens is de 404 verreweg de "simpelste" qua techniek. De landbouwuitvoeringen (403, 406, 416, 421 etc etc) hebben vaak hydraulic, aftak-assen etc en dat maakt ze ook een stuk duurder en complexer.
Dus: kies de Unimog die bij je past (wat wil je er mee gaan doen enzo?)
. Complexer ook in de zin dat de ruimte onder de motorkap afgestampt is met apparatuur, wat het werken eraan niet gemakkelijker maakt. Bovendien is elk apparaat op zich een potentieel mankement. Zo heb ik eens een motor verspeeld doordat de olieleiding van de remcompressor het begaf.
. Daar staat tegenover dat de 421 de kortste is van het stel, wat hem in zwaar terrein handelbaarder maakt, zelfs zonder stuurbekrachtiging.
Robert
Ja, ik wil er eigenlijk een voor mee naar school, dat is het belangrijkste, maar ik wil er ook wel eens een keer mee op het land werken ofzo.
En hij moet sterk zijn, dat je er ook mee in het bos ofzo mee kan rijden door de bagger, dat je in het land niet zo vast zit,
Wat zou dan de beste keus zijn???
Ik weet er nog helemaal amper wat van af.
NIEMAND????
Geduld is een schone zaak. Verwacht je dat iedereen elk uur even op Unimog.nl naar jou vraag gaat zitten kijken? :-)
De goede keuze hangt van veel dingen af:
- budget
- wat wil je zelf
- hoeveel onderhoud/sleutelwerkzaamheden kun je
- wat mogen de onderhoudskosten zijn
En nog veel meer...
Wij kunnen die keus dus niet voor je maken. Zorg dat je je eerst eens rustig orienteert voordat je je keus maakt.
Martijn
Tja, ik denk zo te lezen dat je het beste een 403 of 406 neemt.
Als je met de mog naar school wil gaan, en hem goedkoop als landbouwvoertuig wil in schrijven en verzekeren is dat denkelijk de beste keuze.
Een 404 is oorspronkelijk een leger voertuig en kan men dan ook (normaal) niet als landbouw voertuig inschrijven en verzekeren. Dit wel tussen ((haakjes!!!)) er zijn er die het wel klaar krijgen.
Waarom deze keuze, je geeft aan dat je ook op het land wil werken, en dan heb je veel meer
aankoppel systemen: -voor en achter aftak as of (PTO), -voor en achter hef en hydrolic.
Ook kan je van die brede sloffen (banden 405/70/R20) er zonder problemen opleggen.
Wat de trekkracht betreft kan ik heel kort zijn een 403 (viercilinder) heeft +/- 75pk.
Een 406 (zescilinder) heeft +/-tussen de 85 en de 120pk.
Pk verschil ligt aan de afstelling en het type van injectie pomp.
Als jij trekkracht wil hebben, en er mee in het bos wil stoeien denk ik toch wel dat je het besten naar een 406 kan over gaan “reden een 403 en 406 weegt +/- meer dan 3,5 ton”
Kostprijs: - een 404 kost +/- 1500 euro - 403 en 406 met veelwerk aan 2500euro.
Wil je iets redelijks hebben rond de 4000/6000 euro.
Zeg je van “ik wil er niets aan doen” liggen de prijzen tussen de 6000 en de 10.000 euro.
Ik raad je af om een 406 van 2500 euro te kopen meestal zijn deze voor onderdelen te koop.
Koop je toch zo iets “zo als ik ook deed, en met een kapotte versnellingsbak” kan ik je garanderen; dat je toch met al de herstel werken +/- rond de som van 6000 euro uit komt.
De onderdelen van een 406 zijn niet goed koop, wat er ook nog bij komt is +/- 1 jaar sleutel plezier en opknap werk.
Als ik je mijn lijstje van uitgave moet door mailen, val je pal achterover in je zetel, en sta je de eerste 10 minuten niet meer op.
Goede raad, zoek iemand die iets van een 406 af weet en er zelf een heeft.
Ga dan met die persoon naar een mog verkoper en vraag voor een proef rit.
Geen proefrit, bedank de verkoper vriendelijk en ga door.
Er staan er zat te koop!!!
Ik hoop dat je nu wat wijzer zijd geworden.
Groetjes Theo.
Ok, dus het beste zou dan voor mij zijn om een 406 te kopen.
Maarja, mijn budget is niet al te groot, ben nu nog maar 15.
En ik weet er nog helemaal niks van af. Heb wel al het een en ander gelezen, maar dat zegt nog niks.
En onderhoudskosten, er mag best wel wat aan gebeuren, zoals bijv. een spuitbeurt, of een ander klein ding, maar niet een hele motor maken.
>Ok, dus het beste zou dan voor mij zijn om een 406 te kopen.
Neen, het beste is om je goed te orienteren. Ga eens kijken op een (Unimog)treffen om de verschillen te zien. Pin je niet vast op de aankoop-prijs, maar denk ook aan onderhoud: wat kun je wel zelf en wat niet? Wat kosten (reguliere) onderdelen? Banden? Etc etc...
Kortom: bedenk wat je aan je hobby wil besteden, en kijk dan eens verder of deze hobby haalbaar is voor jou.
Martijn
Maar in Noord-Holland rijden amper Unimogies, en ik lees nergens dat daar een keer een meeting is zeg maar.
Hallo allemaal,
Ik ben nog maar 14, maar al wel vanaf m'n 8e stapelgek op mogjes. Ik kom steeds meer (jammer genoeg) op de conclusie dat het gewoon onbetaalbaar is voor mij. Het verbruik (1:6) met een 406 wordt je niet blij van, maar natuurlijk ook het onderhoud, het is gewoon een werkpaard uit een redelijk oud bouwjaar, dus kosten zat.... ;-(
'k Hoop nog altijd dat ik als ik later echt groot ben (30 of zo) wel mijn droom kan waarmaken.
Mvg
Niek
Wat betaal je dan ongeveer voor een Unimog 406 per maand??? Aan onderhoud en brandstof???
ligt helemaal aan de kilometers en de omgang
Als je er iedere dag 20 km mee naar school rijd, in totaal, wat kost zo'n ding dan???
En is het verbruik echt 1:6????
Is dat bij allemaal zo?????
Als je de verkeerde unimog treft is het zelfs 1 litertje vloeibaar goud op 4 kilometer. Dan verstook je naar school toe al 5 liter en terug ook nog eens.
En die mog die u heeft van 3900 Euro, wat is daarvan ong. het verbruik???
hallo bjorn
ik heb mijn 416 op men 15e gekocht en heb hem helemaal opgeknap was veel werk maar zeker de moeite waard ik ga er nu ook mee naar school en dat is zeer goed te doen (kijk maar bij fette unimog in het foto boek ) zoals nu heb ik een paar probleemen zoals water pomp en koppakking (dat was trouwens het enigste wat ik motorisch heb gedaan ) maar daar moet je het niet over hebben het is gewoon super om een unimog te hebben ik vind de kosten per maand wel meevallen en de mijne loopt ook 1:6 maar dat is nou een maal zo
een tip neem ruim de tijd voor het kopen heb ik ook gedaan en ik had als gevolg dat ik hem zeker voor een mooie prijs had
veel succes met zoeken
jan budding
en als je een 403 pakt die is wel wat zuiniger in de diesel want ik heb er oke 1
groetjes kevin
ja inderdaad en een 406 die ik ga kopen waarschijnlijk is een 6 cilinder wel sterk maar hij lust ook wel wat !
maar ik kan bij mijn vader rode diesel tanken uit school en hem op de naam van het bedrijf zetten !
want het kost allemaal behoorlijk wat!
rob
maar ik denk ook dat hij wat zuiniger is in de olie of niet????
mvg
kevin