🧑 🔍

Veer van remschoen mog 404

freddy leijnen
 - 1 november '06

Vandaag het ik nieuwe remcylinders gestoken
De veer die de remschoenen samenhoud verwijderen was geen probleem.

Maar hoe krijg je er die veer nu terug op
Remschoenen aandrukken en dan de veer erop plaatsen, maar dan moet je wel heel dikke armen hebben. (heb ik niet)

Wie kent hiervoor een oplossing , truuk ...

Graag jullie advies

Fred

Leon van Zuijlen
 - 2 november '06

Ik doe dat altijd met een grote platte schroevedraaier, die ik als hefboom gebruik om het haakje van de veer in het gaatje te krijgen. Een beetje puzzelen maar het lukt wel. Pas wel op voor je vingers, als de haak van het schroevedraaierblad af schiet heb je zo een jaap in je hand.

Groet Leon

[Gebruiker verwijderd]
 - 2 november '06

Eerst de rem helemaal terugstellen. Dan de remschoenen met een grote lijmtang of een spanband zo ver mogelijk indrukken. Als je nu de veer klemt in een griptang dan kun je hem gewoon met handkracht over de haak krijgen.

Vriendelijke groeten, Frans.

Martijn Tonies
 - 2 november '06

Ik doe het zoals Leon ... al springen de veren me soms wel gevaarlijk om de oren, het werkt wel.

Thomas Ezendam
 - 2 november '06

Ik heb hiervoor een aan draadtang (lange nijptang). Remmen terugstellen, veer vastpakken met de tang en trekken maar. Doordat je trekt zet je spanning op de tang waardoor deze niet van de veer afglijdt. Ik gebruik deze methode al vanaf dat ik sleutel :P

[Gebruiker verwijderd]
 - 4 november '06

Beste Thomas, je geeft vaak goed advies en daarom valt dit me wel erg tegen van je. Een draadtang gebruiken is natuurlijk wel het laatste dat je moet doen! Je beschadigt daarmee de draad dusdanig dat er een zwakke plek ontstaat. Vroeg of laat breekt de veer op deze plek. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar van mijn mog hetzelfde gedaan. Kort na elkaar begaven beide veren van de voorwielen het, eerst rechts en 500 km verder links, met als gevolg tweemaal een erg oververhitte remtrommel. Een draadtang is gemaakt om draad te knippen daarom heeft hij lange handvatten en een kleine scherpe bek, een griptang is ervoor om iets stevig vast te pakken.
Groeten, Frans.
ps Ik sleutel inmiddels al 43 jaar.

Theo Schulpen
 - 4 november '06

Tja, ik heb zelf een beugel gemaakt voor mijn 406 (zie Foto boek 406 Theo)
Deze beugel zet je juist voor de draai in de veer, en laat dan het midden van de beugel
rusten tegen een wiel bout.
“Zeer belangrijk” de breedte van het ingeslepen gleufje moet nauwkeurig passen over het uiteinde van de veer, anders schuift de beugel door de bocht.
Afmetingen Beugel: Kort stuk 150mm, Lang stuk 600mm, Diepte gleuf 6mm, Breedte gleuf
+/-4mm, Materiaal gekarteld beton ijzer van minimaal 12mm dik.
Gekarteld beton ijzer plooit minder snel dan geween rond van 12mm.

Voor de afwerking kan je alle kanten een beedje afronden met een vijl, dan krijg je geen in kervingen in je veer.

Niet te snel kijken in men foto boek ik moet de foto nog maken.

Ps. Heb deze beugel al verschillende keren gebruikt, en er is gelukkig nog nooit een ongelukje gebeurd (dus nog geen veer of zo tegen men hooft gevlogen).

Veel suc.6

Theo.

Thomas Ezendam
 - 4 november '06

Frans, voor je een methode afkraakt is het misschien verstandig eerst eens te kijken oftie werkt?

Het afbreken/doorslijten van de veren ligt niet aan het gebruik van een draadtang, kijk maar eens waar de veer breekt. Het is standaard slijtage. Ik zie dit vooral veel bij Mogjes die net van het leger af komen. Als de veren eenmaal vervangen zijn heb ik het nog niet meegemaakt (en dat heb ik al bij ettelijke mogjes mogen doen).

Bovendien is een draadtang niet vlijmscherp zoals je na 43 jaar zelf ook wel weet.

Ronald Schra
 - 4 november '06

draadtang/vlechttang/torniertang oid hoe je het noemt. Nieuwe tang is zeker niet aan te raden... Echter werkt een 'ouwe' wel degelijk goed hiervoor. Ik heb een ouwe draadtang (knipex) welke ik voor tegels knabbelen gebruikte ingezet voor veren op remmen te leggen. Een botte dus na dat knipwerk. En werkte beter dan wel makkelijker als een griptang welke toch vrij lomp is.

freddy leijnen
 - 4 november '06

Jongens,

Dank jullie voor de vele tips.

Het vervangen van de remcylinders en flexibele
leidingen is een succes geweest ging zeer vlot.

om de veer terug te plaatsen heb ik zoals frans zij de remmen terug gesteld met een grote lijmklem.
IK heb alles eens geprobeert van schroeventdraaier,oude nijptang, soort trekhaakje etc.
Uiteindelijk ben ik bij 1 kleine griptang terecht gekomen en 1 grotere. De veer haak ik aan 1 kant in en plaats de kleine griptang over het haakje zodanig dat de kans dat de veer eruit schiet vrij klein is, daarna trek ik hem met de grotere griptang op zijn plaats (+- 1 cm). Ging echt vlot.

Dat ding dat Theo gemaakt heeft interesseerd me
danig zodra de foto's er zijn ga ik het eens bekijken
en nabouwen, kan altijd handig zijn. Een collega van mij die een garage verleden heeft sprak ook over zoiets maar had het niet meer in huis.

Nu zit mijn mog dus in de ontluchtende fase,
Heb hier eens over zitten nadenken, kan je de remvloeistof bv niet met een oliepomje langs de ontluchtingsnippel spuiten zodat de vloeistof uiteindelijk boven in het vaatje komt. Of tocht de manier gebruiken met 2 personen 1 pompen met de rem en de andere de 4 wielen afgaan.

Als ie dan ontlucht is ga ik de vooras nog eens opkrikken en iemand op de rem laten staan en
dan eens kijken wat de wielen doen als ik ze beweeg ik moet aan beide wielen ongeveer dezelfde tegenstand voelen denk ik en als dit
in orde is ga ik terug naar de keuring voor
mijn groene kaart deze keer

Graag jullie ervaring betreffende ontluchten en nogmaals bedank voor alle tips.

Groeten

Fred

Bart O
 - 5 november '06

Fred:

Ik gebruik voor het ontluchten van remmen altijd zo'n eezibleed setje, dit is een flesje voor de remvloeistof en een dop die op je remvloeistof reservoir van de wagen past, vervolgens zet je op het flesje luchtdruk uit bv je reservewiel en vervolgens de cylinders ontluchten, kun je gewoon in je uppie doen en is in no time geklaard.

hier een foto van zo'n setje: http://www.rdent.com/images/eezibleed.jpg

[Gebruiker verwijderd]
 - 9 november '06

let je wel op, als je een 404-1 hebt met lucht?!?
dan moet je ook op bovenzijde hoofdremcilinder en ter hoogte van het linkerachterwiel het ventiel dat hydraulische kracht omzet naar luchtdruk voor de aanhangerrem ontluchten!!!
succes, bart

Richard Arthur Hertog
 - 9 november '06

of je koopt gewoon een rem veren tang , bij de betere gereedschaps zaak , kost zo,n 20,--
als er belangstelling voor is dan maak ik er wel een foto van en het bestel nr er bij , na kennis gemaakt te hebben met een schroeven draaier in je hand wil je dit niet nogmaals hebben .

zowel te gebruiken voor de volvo,landrover en unimog .

Thomas Ezendam
 - 10 november '06

Ik zou zeggen: zet dat ding even in het fotoboek ;) Heeft iedereen baat bij lijkt me!

freddy leijnen
 - 11 november '06

Inderdaad,

Heb nu griptangen gebruikt maar als het bestaat
wil ik er zeker eentje aanschaffen, is altijd handig

Ben bij de keuring geweest, remmen zijn goedgekeurd alleen een kleine afwijking, waarschijnlijk de excentrieke vh rechter voorwiel
die ik een beetje meer moet laten drukken, ben nu wachtende op mijn nummerplaat en dan gaan we eens de remtestbank op om hem mooi af te stellen

Groeten,

Fred

freddy leijnen
 - 11 november '06

Inderdaad,

Heb nu griptangen gebruikt maar als het bestaat
wil ik er zeker eentje aanschaffen, is altijd handig

Ben bij de keuring geweest, remmen zijn goedgekeurd alleen een kleine afwijking, waarschijnlijk de excentrieke vh rechter voorwiel
die ik een beetje meer moet laten drukken, ben nu wachtende op mijn nummerplaat en dan gaan we eens de remtestbank op om hem mooi af te stellen

Groeten,

Fred

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.