accu unimog 404
heey ik heb gister een unimog 404 gekocht maar de accu's zijn dood kun je dezen ook vervangen voor een 24 volt accu??
GR Thomas
Nee je kan ze alleen vervangen door twee 12v accu's.
Kosten niet de hele wereld, gewoon even met je oude accu langs de lokale automaterialen shop zodat je zeker een passende hebt.
Pas trouwens wel even op met accuzuur want dat is een naar spul!!!
dankje
oja ik heb een vraag kun je ergens in de buurt van venlo en omtrek een plek om 4x4 te rijden met een jeep een een unimog 404
Nou vraag ik me dan weer af hoe je deze accu's wel kunt vervangen door 2x 12 Volt maar niet door 1x 24 Volt??? Mark, leg eens uit?
als je het mij vraagt kan je 2x 12 ook vervangen door 1x24
als je maar het zelfde aantal watt hebt.
of vergis ik me hierin?
wij hebben her dan niet meer meee te maken omdat alles 12 volt is.
maar als ik me niet vergis kan dit gewoon worden gedaan.
mvg Andy
hallo,
er zitten niet voor niets 12v accu's op, de startmotor is 12v, en als je er meer op zet, heb je kans dat-ie doorbrandt. Je kunt accu's op twee manieren installeren, serie en parallel. Als je ze parallel schakelt, zet je de plus op de plus en de min op de min. Hierdoor gaat het amperage omhoog, maar blijft het aantal volts gelijk, zodat de startmotor meer kracht krijgt. Zet je ze serie, dan zet je de plus van de ene accu op de min van de andere. Hiermee tel je het voltage van de ene accu bij de andere op, de startmotor gaat zo sneller draaien, maar behoudt zijn kracht. Wij hebben onze john deere 2140 parallel geschakeld, zodat de startmotor meer kracht krijgt als het koud is, en om de (diesel)motor door de compressie heen te duwen. Ik denk dat de accu's op een 404 ook parallel staan, zodat de accu's genoeg kracht hebben voor de ontsteking. En omdat normaal alles 12v is, (radio, speakers en sigarettenaansteker) zou ik er niet eentje van 24v neerzetten anders blaas je alles op. ( of je moet er weer een volt-verminderaar opzetten of iets in die zin)
O ja, thomas als je een keer zou willen komen rijden bij ons in de Peel, stuur je maar een mailtje. Ik woon in America. Als anderen mee willen mag dat ook!
Ik hoop jullie hiermee genoeg geïnformeerd te hebben. (Ik denk zelf van wel! :-) )
m.v.g. Wout
Hallo
Ben je er zeker van dat de startmotor van een 404 één is op 12 Volt ik denk namelijk dat alles bij en 404 op 24 Volt is. Kijk maar eens naar de lampen 24 volt. sigarettenaansteker is ook 24 volt.
Ik zie niet in waarom je twee 12 volt accu's (deze staan in serie) niet zou kunnen vervangen door één 24 volt accu. De installatie is immers 24 volt. (ook de startmotor).
Mogelijk dat je de accu bak moet aanpassen. Deze is standaard gemaakt voor 2 accu's.
ik heb twee accu's gekocht van 12v 70a samen 112euro
oja wout ze staan inn serie
Wout, een 404 is volledig 24V. De 2 12V accus staan in serie.
Martijn
sorry heb 45a
Bij mijn weten is alles op de 404 op 24v dus ook de startmotor.
Voordelen van 2 accu's: past gewoon in het bestaande bakje en 2 losse accu's zijn goedkoop en makkelijker verkrijgbaar.
En als er 1 stuk is hoef je er maar 1 te vervangen.
Maar dit is enkel mijn mening.
Uiteraard is alles op de 404 uitgevoerd voor een spanning van 24V! De voornaamste reden dat er 2x12V in zit i.p.v. 1x24V is dat een 24V startaccu in de standaard maat van een auto helemaal niet bestaat... Wel altijd samen wisselen, ook als er maar 1 defect is, anders zijn ze in no time beide overleden.
Gr. Willem Noorloos, 404 radiobak
Dat dacht ik ook, ik heb nooit gehoord van 24 volt startaccu's.
404's Zijn 24 volt omdat ze militair zijn. Dat is een afspraak binnen de NAVO. Ze hebben niet echt 24 volt nodig, ze hoeven geen zware diesel aan te slingeren of zo. 24 Volt is wel bedrijfszekerder dan 12, b.v. minder last van kabelweerstand.
Gr, Cor
Ik ben blij dat er dus inderdaad nog mensen rondhangen hier met verstand... Zoals al een heleboel hebben gezegd: het hele systeem is 24 Volt. Alles dus. Heb je de ruimte om bijvoorbeeld in een radiobak of eigen gemaakte accubak een 24 Volts accu te plaatsen dan kan dat ook gewoon. Het HOEVEN geen 2 12 Volts accu's te zijn maar iets anders past er inderdaad niet in de standaard accu bak.
Oké, sorry, mijn fout. Maar ik hoop dat dat van serie en parallel bij jullie blijft steken is namelijk altijd handig :-)
m.v.g. Wout
hallo luitjes,
Ik weet het niet 100% zeker, maar zover ik weet is er geen 24V startaccu.
Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
groet, Bart
denkdatje daar gelijk inn hheb innnverband mete 24v altijd diezel is
Mijn broer heeft een U1300 Agrar met OM352 6 cilinder diesel. 1 Accu, 12 volt.
Cor
ps. Thomas, ik denk dat er iets mis is met je toetsenbord.
hoe kom je erbij lijkt maar zo oja deze zin heb ik na gelopen lol
"zucht" ..... weer een lekker nuttige discussie met mensen die niet eens weten waar ze over praten (nee ik bedoel niet iedereen!)
Gr's Rob
Beste Thomas Graafmanns... Leer je eerst eens in in de verschillende types Unimog. Dan zie je namelijk dat de 404 weldegelijk een benzine motor heeft én een 24 Volts systeem.
Bovendien, Als je ruimte hebt in je wagen dan past een 24 Volts accu net zo goed als 2 12 Volts. OK, misschien niet in de originele accubak maar het past en de wagen zal er zeker op starten.
Dit is het laatste wat ik hierover kwijt wil. Heb in dit topic teveel domme antwoorden zien langskomen... ZUCHT!
ben al stil
O ja , ik heb een 1600 Agrar diesel en die is 24 volt, twee accu's in serie geschakeld en een aanhangerstekker die 12v is. Wordt het nu helemaal te moeilijk? :-)).
Nico zou je dit eens willen uitleggen,nu snap ik er helemaal niks meer van,groetjes Jos