verschil OM636
Het verbaast me dat de OM636 motor uit een unimog 411 zo'n laag vermogen heeft (34 pk). Dezelfde blokken worden ook toegepast in de mercedes 180 d en daar levert die 47 pk. Ook zijn er versies van 40 pk. Waar zit zich dit verschil in?
het grootste verschil zit hem in de brandstofpomp en of er wel/niet een inspuit vervroeger toegepast word.
Gr's Rob
De OM 636 is voor veel doeleinde gebruikt.En als je dan de gegevens gaat vergelijken loopt het opgegeven vermogen nogal uiteen.
Bij Unimog heeft een 2010 en 401 25 PK en er zij types met 36 pk.Bij de bootinbouw geven ze soms 50 pk op maar ik weet niet hoe ze dat bij boten berekenen.Dat dit verschil alleen in de brandstofpomp zit lijkt me sterk.Volgens mij zal er dan ook wel een verschil in de kleptiming zitten.
Maar om bij de Unimog te blijven wie kan mij nou eens precies vertellen wat het verschil is tussen een 25 PK en een 34 PK motor.
Want als het verschil in de pomp zit is het simpel om van 25 naar 34 te gaan.
Maar is de nokkenas van een 25 PK gelijk aan die van een 34 PK motor?
Wie heeft daar gegevens van of weet dit???????
het enigste verschil zit hem bij de unimog's puur in de brandstofpomp, er zijn wel motors met versterkte krukas en kleptiming,enz maar bij unimog zit het hem puur in de brandstofpomp
Precies, kijk maar bij de 406 daar levert een om 352 84 pk met een brandstofpomp met kleine plunjers, en met een brandstofpomp met grote plunjers kun je hem meer als 110 pk geven. (110 is maximaal, anders dan lijdt het allemaal te veel).
m.v.g. Wout
Precies, kijk maar bij de 406 daar levert een om 352 84 pk met een brandstofpomp met kleine plunjers, en met een brandstofpomp met grote plunjers kun je hem meer als 110 pk geven. (110 is maximaal, anders dan lijdt het allemaal te veel).
m.v.g. Wout
Waarom moet een 411 meer pk's hebben. Af fabriek zullen zij er wel over nagedacht hebben.
Wat maak je stuk. Waarvoor?
Mvrg.Ton.
Inderdaad hebben ze daar bij de fabriek over nagedacht en hebben ze het vermogen steeds iets hoger gebracht.Van 25 naar 34 pk.
Het is voor mij ook niet de bedoeling om boven die PK,s te komen maar om te weten te komen wat het exacte verschil is tussen een 25 en 34 pk motor.
9 pk
Eigenwijs is ook wijs, maar ik heb wat gegevens gevonden die aangeven dat bij een 25 Pk motor de inlaat opent bij 19 gr.voor b.d.p
sluit bij 54 gr. na o.d.p
de uitlaat opent bij 56 gr voor o.d.p
sluit 23 gr na b.d.p
Bij een 32/34 pk motor is dat 6,5 gr 41,5 gr
41 gr en 8 gr
Het zit dan toch niet alleen in de pomp????
klopt, maar als je een nieuw type ruilmotor kreeg en deze in bijvoorbeeld een 2010 werd gelegd, dan werd deze ingesteld op 25 pk d.m.v. het toerental te begrenzen aan de luchtklep, op de snelheid dat hij precies 50? km/u liep(ik geloof 2300 toeren), op dit toerental leverde de motor dan ook ongeveer 25 pk.
Maar toch moeten er meer pk's uit een 1800 motortje te halen zijn. Een 34 pk unimog 411 heeft al moeite om z'n eigen gewicht te verplaatsen, laat staan als er wat op geladen is.
als het werkelijk alleen aan de brandstofpomp ligt,waar kan ik dan aan zien hoeveel pk's die brandstofpom geeft/heeft,is dat te zien aan de buitenkant van de pomp?
ik heb zelf ook een 411 van 32 pk maar het is toch wel zweten voor hem om op gang te komen met een bakje volgeladen met puin.
dus mischien een optie om een zwaardere brandstofpomp erop te zetten!!!!
gr fer
Bij een brandstofpomp valt aan de buitenkant niet te zien hoeveel brandstof hij levert. Dit valt te verstellen en zit ook geen schaalverdeling op.
groeten, Mark
Als je meer snelheid wilt en meer diesel wilt geven kan je de luchtklep verder laten opengaan met een stel schroef aan de klep....
P.S. als hierdoor een motor kapot loopt eigen schuld!
Gr's Rob
Het is misschien dom van mij maar als mijn 421 goed heet is geeft hij eindelijk de power die je verwacht. Wordt je 411 wel eens lekker heet van het werken. Misschien heeft hij dan wel genoeg kracht om zichzelf en veel meer te verplaatsen. En het was in +/_1950, toen dacht men nog ff anders over deze zaken.
Mvrg. Ton.
Ja idd,hij heeft meer moeite als alles nog koud is,olie in de assen en versellingsbak bv
Dat merk je wel goed,het verschil tussen warm en koud.
Maar ik denk ook dat heel veel te maken heeft met de conditie van de motor.
Maar het ging me eigelijk om of je aan de buitenkant van een dieselpomp kan zien hoe zwaar deze is.
En niet om het opvoeren van een mog{kapot maken}
Als je precies je chassienummer bouwjaar en type doorgeeft kan ik kijken in het werkboek.
Mvrg.Ton.