Unimog 404s, opvoeren, M180
Hallo leden,
Ik heb een unimog 404 er zit een 6 cil 2.2 liter M180 motor in van 1962. Hij loopt op LPG en heeft 80 pk dat is net iets te weinig om lekker op gang te komen. Weet iemand hoe ik deze motor meer vermogen kan geven? En waar ik eventueel een tuning set kan kopen. Alvast bedankt voor de moeite.
Gr, Dick.
tis geen brommer of zo dat je zo een paar groterezuigers er in kan zetten en een andere sproeier je kunt wel een andere carburateur op zetten dus
Het is zeker geen brommer. Maar als het zo makkelijk was had ik die vraag ook niet hier gesteld.
Het is geen race auto maar een antieke vrachtwagen. hou daar rekening mee en rij gewoon met je standaard 80 pk
Als je de M180 motor wilt behouden zou je een andere cylinderkop kunnen monteren met een hogere compressie, dat levert iets meer PKs, maar verwacht geen wonderen, op 3000+ Kg die je nogal met een verschil in PKs te komen wil je rapper optrekken ;-)
net als martijn zegt je kunt er een pk of 10 meer uit halen door de kop te vlakken .Wil je er echt meer uit halen dan kunje het beste een m130 2.8liter monteren ben er ook me bezig en pascal dirven rijd er al mee en kan je zeggen dat dat een groot verschil is.Een 2.5 is ook een mogelijkheid. Gr Peter
mijn vader had vroeger een mercedes heckflosse (w111) uit 1965, ook een 220. het was een uitvoering met dubbele carborateur. deze had veel meer vermogen dan een unimog blokje. het blok had ook een kop met een hoger compressie. hij heeft hier later een 230 motor ingezet van een w114 geloof ik (eerste mercedes met platte lampen in ieder geval) dit was een 230 en het paste perfect, alleen de motor steunen omdraaien. de aansluiting op het koppelingshuis was hetzelfde. alle 6 cilinder motoren uit die tijd 220 230 280 en de 3,5 liter v8 pasten hierin, ook een diesel was mogelijk. Bij pull hebben ze zelfs een mercedes sprinter bedrijfswagenmotor in een heckflosse gebouwt !!!
mvg matthijs
Ja, er zijn M180 motoren met hogere compressie, die leveren dan ook meer vermogen.
In onze rallywagen zit zo'n 2.3ltr blok, dat past inderdaad allemaal bijna in een Unimog 404. Met nadruk op "bijna" ;-)
het beste resultaat, als je dan toch meer PK's wil, zal een M130 geven, zoals Peter boven al heeft geroepen. Meer informatie kun je vinden op de duitse site.
groet, Johan