Ruitenwisser interval
Beste,
Ik wil op mijn 406, graag een regelbare interval plaatsen.
Maar dit valt dik tegen, heb er reeds 6 uur op zitten, en het lukt me niet.
Heeft iemand een idee hoe dat moet?
In mijn Smoelenboek staat een schema.
Al vast bedankt.
Gr. Theo
hee theo ik kan dat plaatje in het smoelenboek niet echt goed lezen. maar ziet er op het eerste gezicht niet heel apart/moeilijk uit dus ik denk dat het bij de ruitenwissermoter mis gaat.
gr
Als het goed is zitten er 3 draden aan de ruitenwisser motor:
-Een constante plus.( bij contact aan) Voor de aandrijving van de motor
-Een schakelbare plus (als je de ruitenwissers aan zet)
-min of massa.
In de schakelbare plus draad moet je de interval schakelaar zetten.
Dit is de aansturing van de motor
De constate plus is om de motor voor de aandrijving .
Groeten
Matthijs
Hoi Tim,
Hier is een link van mijn fotoboek.
Deze foto’s zijn duidelijker.
www.mijnalbum.be/Album=6NEFDNPL
Hallo Matthijs,
Kan je er eventueel nummers bij zetten?
Hoe zit het dan met de motor rem?
Allebei bedankt
Gr. Theo
hee theo
ik heb het plaatje bekenken en ik denk idd dat je moet doen wat mathijs zegt ik heb nog een oude ruitenwissermoter liggen en daar zitten glovens mij 4 stekkertjes aan dus ik zal morgen wel effe kijke tussen welke jij die schakelaar moet zetten
gr
Hallo Tim,
Dat zou heel fijn zijn.
Extra info over de interval schakelaar:
-De schakelaar schakelt tussen 53S en 30/31.
-Als hij contact geeft van 53 naar 53S blijft hij lang gesloten. (is stroomloos een gesloten contact)
-Van 53 naar 30/31 is maar een korte puls. (de puls is regelbaar van 2 tot 20 x per minuut)
Gr. Theo
Hoi Theo,
nummers op het interval relais
15 schakelde plus (contact aan)
31 massa
53m(motor)
53s(schakelaar)
Op de ruitenwisser schakelaar(relais) (is mij niet geheel duidelijk
Ik kan het nummer rechts onder niet lezen.
31 massa voertuig
31 b massa relais(schakelar)
54 b schakelaar +
54 + ?
5
op de ruitenwissermotor
53 stuurstroom (aan/uit)
Als je deze draad volgt zou je bij de schakelaar aan moeten komen. (ik denk bij 54b)
Je zou vanaf de schakelaar de 54b een draadje naar interval 53S kunnen maken. en van interval 53m de originele draad die op de schakelaar 54b zat plaatsen.
Mocht dit niet werken ,(dan moet je ipv 54b de 54 aansluiting nemen
succes matthijs
Hoi Matthijs en Tim,
Bedankt voor het mee denken.
Ik ga dit eens proberen.
Je hoort nog van me.
Gr. Theo
Hallo Tim en Matthijs,
Ik heb vandaag nog eens alles goed na gelezen en wat testen gedaan.
De testen bestonden uit:
Test A.
- 31b verbonden met 31 (Is gewoon de originele schakelaar op uit stand)
- Korte puls gegeven met kabel 54d (is rechtstreeks van het sleutel contact)naar kabel 54.
Met korte puls gebeurt er niets. - Als men de draden langer tegen elkaar houd, draait de motor de eerste 3 seconde zeer langzaam; en draait dan normaal door tot hij stopt.
Tijdens dat langzaam draaien zakt de voltage naar 4 volt, en heeft een stroom van 17 Amp.
Na 2x proberen slaat de automaat die ik er tussen heb gezet af.
Test B.
- De kabel 31b losgemaakt.
- Met 31b een korte puls gegeven op kabel 54d (is rechtstreeks van het sleutel contact)
- Dan snel terug contact maken met kabel 31 (is massa en rem)
Als men deze stappen blijft herhalen werkt de interval, en het stroomverbruik is ook normaal.
(Belangrijk is wel dat men na de puls direct naar 31 gaat, anders start hij bij de 2de puls niet meer)
Hoe word nu alles aangesloten voor interval bedrijf:
- Kabel 31b aan 53M.
- Schakelaar 31b aan 53S (is gesloten contact)
- Kabel 54d aan 30/31 (is puls contact)
Aansluitingen voor normaalbedrijf:
- Kabel 54d aan schakelaar 54d
Dus alles werkt nu zo als het moet.
Toch moet ik jullie allebei nog extra danken voor het mee denken.
Gr. Theo