In de Marge
Wie kan mij helpen?
Als er een landbouwmachine of trekker aangeboden wordt, In de Marge, wordt er dan wel of geen BTW berekend aan een particulier? Heeft dit te maken met een Landbouwregeling zoals de verkoper vertelde. Ik moest wel BTW betalen. Dus nog maar even niets gekocht.
Hallo,
Unimog €10.000marge voor de particulier blijft de prijs het zelfde
is dus al BTW over betaald.
-Marge voertuig/machine: de BTW is al betaald over dat object
kan zowel particuliere of zakelijke verkoop zijn.
-BTW voertuig/machine de BTW is nog Niet betaalt er Komt dan 19% over de verkoop prijs heen voor en particulier.
voorbeeld Unimog €10.000,- ex btw.
voor de particulier:
€10.000+19% van de 10.000=ongeveer€12.000,-incl.
Bedrijven kunnen de btw terug krijgen van belasting.
Groeten,
Kees-jan
Hallo Kees-Jan,
Bedankt voor de snelle reactie. Zoiets vermoedde ik al. Voelde mij er niet goed bij. Want er stonden dingen ex.BTW dus dan wel BTW betalen begreep ik, en spullen in de Marge, dacht ik dat is dus anders dan ex.
Ben blij er niet op in gegaan te zijn.
Groet Ton.
Hoi Ton,
Het is wat ingewikkelder dan hierboven uitgelegd wordt. Wanneer je van een particulier koopt betaal je nooit BTW. Het marge verhaal heeft te maken met hoe het handelende bedrijf aan de aankoop is gekomen. Wanneer bijvoorbeeld een groente boer zakelijk een auto koopt met marge mag hij de auto bij verkoop nooit zonder BTW verkopen omdat hij niet in auto's handelt. Dus een landbouwmechanisatiebedrijf moet het werktuig / landbouwvoertuig wat gekocht is met BTW verkopen met BTW. Wanneer ze het kopen van een particulier wordt het object een marge object. Dus wordt het hierna verkocht als marge. Stel dat de groenteboer het object koopt dan moet hij het daarna weer met BTW verkopen omdat hij daar dus niet in handelt.
Antwoord op jou vraag: Bij marge wordt er zowel zakelijk als particulier geen BTW berekend. Het heeft overigens niks met de landbouwregeling te maken bij auto's is dit hetzelfde verhaal als je er maar in handelt.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Groeten
Johan
Hallo,
@Johan de volgende zin klopt niet.
Wanneer bijvoorbeeld een groente boer zakelijk een auto koopt met marge mag hij de auto bij verkoop nooit zonder BTW verkopen omdat hij niet in auto's handelt.
-Dus zou de particulier weer btw moeten betalen dus dubbelop.
Er hoeft over een object maar 1X BTW betaalt te worden. hetzij over de nieuw waarde of over de dagwaarde naar de eerste particulier koper.
Ik heb voor 3 maanden terug een u1000agrar bij een hoveniers bedrijf gekocht. de BTW heeft het hoveniers bedrijf nooit terug gevorderd van de belasting dus in mijn unimog marge. heb wel factuur etc.
Groeten,
Kees-jan
Hallo Johan,
Het is dus iets ingewikkelder. Maar als er een advertentie op de site van werktuig.nl staat van 1500 euro, prijs is marge. Is de conclusie dat ik geen BTW hoef te betalen. Als particulier of ondernemer. Dan is het dus raar als ze dan wel om BTW vragen. Of die ondernemer, het is een mechanisatiebedrijf, weet niet hoe het hoort of ze probeerden wat uit.
Heel erg bedankt voor de reacties.
Groet Ton.
Prijs €1500,- marge.
je betaalt €1500,- aan de beste verkoper en je bent eigenaar.
Maar marge wil niet altijd zeggen dat de vorige eigenaar particulier is.
Hopelijk is het zo duidelijk.
Groet,
Kees-jan
Het is zelfs nog zo dat wanneer een handelaar het verkoopt aan een ondernemer hij wel een BTW rekening mag opmaken zodat de ondernemer het geld weer kan terug vorderen bij de belastingdienst. Soms kan dat voordeliger zijn. Dit omdat bij margeregeling de handelaar BTW moet betalen over de verkoopmarge. Je kan een verkorte versie van de regeling teruglezen op de website van de belastingdienst.
Iedereen heel erg bedankt. Het is nu duidelijk. Ik hoef dus geen BTW te betalen. Hoe ze het met de belastingdienst doen is hun administratieve rompslomp, helaas.
Groet Ton.
'T is maar goed da we ok nog een boekhouwer by d'n club hebben,want 't valt nie mee zo,n moeilyke materie ! ! ! das mooi mats voor ons of niet Tom ? En hy is ok nog kei handig mee 't club magazien moaken,'t is zeker gin koekwous ! 'T is een hendige "junghe" ,een echte tunningman,Ik wil nie weten wat ze nu an't toen zyn mee carneval, 't zal wel veul zyn v 3 dingen(bier ,vrouwen en veul eten) De Skyndels versie v sex drugs en rock en roll.
En hoe zit het als je als particulier een unimog uit het buitenland haalt? België in mijn geval?
De verkoper (zakelijk) beweert dat hij btw moet afdragen (21%)
Maar ik heb op internet ergens gelezen dat export en import van producten binnen de EU belastingvrij is. Heeft hier iemand ervaring mee?
Of probeert de verkoper die 21 % in zn eigen zak te steken?
M.v.g. Geert
Beste Geert,
Als je als particulier koopt in het buitenland betaal je het BTW tarief wat daar van toepassing is. Jou vraag van belastingvrij is van toepassing als jij een bedrijf zou hebben. Dan is het een intracommunautaire levering zoals ze dat noemen. De verkoper mag zijn voertuig verkopen onder de marge regeling als hij dat ook zo gekocht heeft. Het zou kunnen dat die regelgeving in België anders is dan in Nederland wat betreft marge regeling.
Als de verkoper zakelijk verkoopt dan stopt hij de BTW niet in zijn eigen zak maar moet hij dat aan de Belgische staat afdragen.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Groeten
Johan