🧑 🔍

Oldtimerregeling vervalt!

[Gebruiker verwijderd]
 - 29 oktober '12

De belastingvrijstelling van oldtimers komt te vervallen blijkt uit het nieuwe regeerakkoord.
Wat ga ik nu wel niet voor mijn Unimog betalen?
Zijn niet de lichtste voertuigen!

Nico Kox
 - 30 oktober '12

Als je uitgaat van een leeggewicht van 2850 kg op het kenteken en je rijdt op benzine dan ben je een kleine 2000 euro per jaar kwijt.

Rijdt je op gas dan kost het je een dikke 3400 euro per jaar.

Misschien dat er een of andere uitzonderingsregel op de wet komt waardoor je de dans kunt ontspringen.

[Gebruiker verwijderd]
 - 30 oktober '12

Die van mij is 3350 kilo op kenteken.
Ik kan met niet voorstellen dat ik strak eur 3000 per jaar moet aftikken voor nog geen 1000 km per jaar. Dan ben ik buiten overige kosten als onderhoud, verzekeren en benzine al eur 3 per km kwijt!

Matthijs Grund
 - 30 oktober '12

Je kan hier kijken wat het zou kosten:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/
LPG/ 3400kg

Als bedrijfsauto ondernemer:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 168,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 672,00

Als bedrijfauto particulier
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 822,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 3288,00

Als camper
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 291,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1164,00

Hopelijk gaat het alleen voor nieuwe gevallen gelden, anders misschien als landbouwvoertuig registreren.
Zit in het zelfde schuitje, …….
Het zou de auto ook gelijk vrij waardeloos maken….
Nog maar even afwachten
Groeten
Matthijs

Anco Wiersma
 - 30 oktober '12

vervalt het ook voor voertuigen boven de 3500kg ?

of vervalt gewoon alles?

groetjes anco

[Gebruiker verwijderd]
 - 30 oktober '12

dames ende heren...

http://www.knac.nl/petitie/

Frank van Weerdenburg
 - 31 oktober '12

Hopelijk wordt deze regeling teruggedraaid. Anders wordt de hobby van velen de nek omgedraaid. Ik heb geen zin in 12000,- per jaar aan MRB!

[Gebruiker verwijderd]
 - 31 oktober '12

Oei das niet goed !!!

[Gebruiker verwijderd]
 - 1 november '12

Ik neem aan dat de regering niet zomaar een grote groep ( publieke opinie) kan korten. Dergelijke regelingen gaan in als bv een voertuig oldtimer word. Bestaande oltimers zullen deze regeling blijven behouden tot het kenteken geschoond word.
Maw voertuigen die nu oldtimer zijn, zullen dit blijven.

[Gebruiker verwijderd]
 - 2 november '12

Daanb,
Ze zijn het toch van plan te gaan doen.
Je kan op de site van www.knac.nl een petitie tekenen zoals hierboven staat.
Op die site staat ook meer informatie.

[Gebruiker verwijderd]
 - 3 november '12

Als de plannen doorgaan, ga ik voor mijn Unimog en Opel Blitz alleen al aan MRB EUR 5000 wegenbelasting op jaarbasis betalen. Daarnaast dus nog benzine, verzekeringen en onderhoud.

Mocht het doorgaan, dan is het wellicht nog lonend om ze op vrachtwagenkenteken te krijgen en een groot rijbewijs te halen. Wegenbelasting schijnt dan ook voor een particulier veel minder te zijn. Voor EUR 5000 heb ik hopelijk wel een groot rijbewijs ;-)

Job Claassen
 - 3 november '12

Hallo Patrick,

Je zou jou unimog ook kunnen registreren als landbouw is een stuk goedkoper.

[Gebruiker verwijderd]
 - 3 november '12

Dan mag je toch maar max. 25 km/u?
Of niet?

Job Claassen
 - 4 november '12

Officieel mag je maar 25 km/h.
Maar de meeste rijden boven de 40 zeker maar dat zul je wel moeten je moet mee met het verkeer.

Martijn Tonies
 - 5 november '12

Job, er zitten nogal wat (andere) nadelen aan landbouw voertuigen: je mag dus niet hard, je mag niet op de snelweg etc etc...

Mensen met een Unimog 404 zullen daar zeker niet voor willen gaan.

Servi Jaspers
 - 5 november '12

Hallo Martijn
Ik heb mijn 404 ook op landbouw staan.
Het zijn tenslotte allemaal unimog.s.
Wat in houd UNIversal MOtor Gerät.
Dat de 404 geliefd is bij het leger komt door de benzine motor maar verder kan hij ook voor andere doeleinden gebruikt worden.
Als er jeeps en quads op landbouw kenteken mogen dan zeker een 404.

Gr Servi

Job Claassen
 - 5 november '12

Ik heb mijn 404 bijna afgebouwd en ga er straks mee rijden en verzeker hem op landbouw.
Maar moet er dan een pto op?

Gr Job.

Servi Jaspers
 - 5 november '12

Hallo job
Er zijn verschillende verhalen waar een landbouwvoertuig aan moet voldoen maar de gemeente hier rijd met diverse voertuigen op landbouw waar wij geen landbouw kenteken opkrijgen bij rdw.
Ben zelf nu bezig met gemeente en rdw waarom hun wel toestemming hebben van rdw en politie en de burger niet.
Pak je de quad.s waar ze mee rijden met alleen een aanhanger er achter.
deze heeft geen pto lier of hef dan ook en toch is het geregistreerd als landbouw.
Ben eens benieuwd wat daar uit komt.
En anders zet ik voor en achter een electrische lier op.
Gr Servi

Martijn Tonies
 - 6 november '12

Hallo Servi,

Leuk dat jij tevreden bent met je 404 op landbouw, maar dat doet niets af aan het simpele feit dat tal van mensen, inclusief mijzelf, daar niet tevreden mee zijn he. :)

Ik zeg ook nergens dat een 404 niet op landbouw zou moeten kunnen.

[Gebruiker verwijderd]
 - 6 november '12

Op landbouw is voor sommige mensen wellicht een optie. Persoonlijk zijn voor mij met die beperkingen de 'lol' eraf.
Mochten de plannen van de regering doorgaan, dan overweg ik serieus het nieuwe C1 rijbewijs te gaan halen (vrachtwagen light ;-) en de Mog op vrachtwagen kenteken te gaan zetten.
Die uitgave heb ik er dan zo uit.

Leo Kluijtmans
 - 8 november '12

Beste

Servi jij haalt een aantal dingen door elkaar geloof ik.
Zo zijn er 3 categoriën
Land- bosbouw voertuigen
Langzaam verkeer (noem SRV wagen electrotrekker etc)
En Zelfrijdende werktuigen (combine hakselaar loader etc)

Er bestaat ook geen landbouwkenteken wel een grensverkeerplaat
(GV) zodat je ook over de nabije grenzen werk kan verichten dit is ontstaan door problemen in grensgebieden aangezien mensen niet op hun veld in het buitenland konden werken.
Het verschil is dat Landbouwverkeer niet begrenst hoeft te worden
en Lanzaam verkeer en Zelfrijdende werktuigen wel officieel zou dit 25 moeten zijn maar 40 is gedoogd.
Landbouwvoertuigen moeten ingericht zijn voor het trekken en aandrijven van een werktuig dit houd in dat er dus een aftakas achter op moet zitten (voor is niet relevant aangezien je werktuigen voor op het land achter je landbouwvoertuig hangt en niet er voor als beginsel, en er veel modellen landbouwvoertuigen er simpelweg voor geen hebben.)
Een 404 is dus geen landbouwvoertuig aangezien deze daar nooit voor geproduceert is zodoende ook geen kale 421 en noem ze maar op.
Dat er weinig controle is op dit gebied is omdat dit niet nodig was maar met wild west taferelen en mensen die hun eigen regels bedenken of misbruik maken van de bestaande krijg je dit vanzelf.
Dit is ook duidelijk het gevolg van deze opheffing van deze belastingvrijstelling masaal werden er oldtimers gekocht door niet liefhebbers puur uit financieel aspect.
Hoevel mb 190's of mb 200's zag je de laatste jaren niet toenemen of volvos en noem ze maar op.
En niet omdat deze mensen fan waren van deze auto's

Om maar even duidelijk te zijn maar mensen zien hoe ze dingen graag willen zien.

Martijn Tonies
 - 8 november '12

Leo,

Daar gaan wij het toch echt oneens zijn:

Ten eerste spreekt de RDW over:

" voor tractie-doeleinden en/of voortbewegen van en/of aandrijven van "

Aangezien een 404 ook 4-wiel aandrijving en sper heeft, zit het met die "tractie doeleinden" wel goed. Verder heeft-ie een vangmuil, dus ook in het trekken van landbouwaanhangers is voorzien. Al dan niet met lucht-remmen.

Een aftakas kan er voor op, zet zo'n ding maar stationair als pomp-aandrijving voor een beregenings installatie.

Je kan -ook- alle kanten op met een 404. ;)

Leo Kluijtmans
 - 8 november '12

Klopt er zijn tenslotte bij de dealers 1000en 404's nieuw verkocht als landbouwvoertuig met landbouwspuiten een stuk meer als 421's en 406 etc (waarvan de meeste een kenteken hadden bij aflevering)
Zo hebben de meeste 404's ook hefinrichtingen wat op het gebruik in de landbouw duidt.
Dan is iedere fiets ook een landbouwvoertuig kun je ook een trekhaak opzetten.
Zoals ik al zei zie hoe je het graag wil zien.

Job Claassen
 - 8 november '12

Leo,

Wat martijn zegd klopt wel. Staat ook duidelijk in het wetboek.

Gr Job.

Servi Jaspers
 - 8 november '12

Ik weet ook dat een gv kenteken voor voertuigen is die in Nederland geen kentekenplicht hebben maar bij de aangrenzende landen wel een kenteken moeten hebben. Maar de voertuigen waar bij ons de gemeente rijd zijn geregistreerd als landbouw verkeer.
1 van die jongen wat er mee werkt heeft dat na gekeken.
en dat je beperkt bent met een gv kenteken klopt maar het is een optie die wat ieder voor zich moet overwegen.
Ik heb de 404 voor het halen van hout en dat soort dingen. dus ben ik met gv kenteken tevree.
Dat er mensen zijn die graag er mee op vakantie en zo willen is dit weer minder.
We moeten maar hopen dat het allemaal nog goed komt met die ideeen.
Zodat het niet dadelijk alleen nog maar voor de rijke mensen is.
gr servi

Matthijs Grund
 - 10 november '12

Er is hoop....
de staatsecretaris van financieën heeft zelf ook een oldtimer...

http://www.nu.nl/economie/2954937/klassiekers-mogelijk-toch-mrb-vrij.html

Groeten
Matthijs

Cor Zegers
 - 11 november '12

Patrick: Een oude Unimog als bedrijfsauto gaan registreren boven de 3500 kg kan, ik heb een U1300L op vrachtautokenteken, maar hou er rekening mee dat als de vrijstelling vervalt je dubbele wegenbelasting betaald omdat je geen schone motor hebt.
Cor

Martijn Tonies
 - 12 november '12

Leo,

Er staat nergens in de wet dat een voertuig "af fabriek" als "landbouwuitvoering" of met bepaalde aanbouwdelen moet zijn afgeleverd.

Een 404 heeft de mogelijkheid tot meerdere aftakassen, een kruipbak (zo, is dat bedoelt voor "tractie-doeleinden" of niet?) etc.

Een fiets met trekhaak is uiteraard niet bedoeld voor "tractie-doeleinden", is het wel?

Rick Steenbakkers
 - 12 november '12

zelfs een dorspoelie kun je er nog op bouwen als je zou willen is het dan geen landbouw

Albert Steijaert
 - 13 november '12

Kijk even naar onderstaande link. Het is een hoop tekst maar uitspraak is duidelijk.

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BQ5719&vrije_tekst=unimog

Leo Kluijtmans
 - 13 november '12

Duidelijk Albert mooi voorbeeld ook. Zowieso is het aannemelijk dat dit of een 1300 of 404 was.

[Gebruiker verwijderd]
 - 20 november '12

Goed nieuws, de sp heeft een motie ingedient tegen het vervallen van de oldtimer regeling. Het is nu definitief van de baan met een ruime meerderheid in de kamer!
Ze gaan nu nadenken over een andere regeling die het dagelijks gebruik moet " ontmoedigen"

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.