olie in koelvloeistof/radiateur
Aangezien ik de timing tussen nokkenas en krusas niet goed heb, had ik vandaag besloten de poelie waar de getallen op horen te staan los te krijgen en daar eventueel een andere voor te zoeken om vervolgens de distributieketting goed te kunnen zetten.
Tijdens het uitbouwen was het nodig de radiateur te verwijden en moest het koelwater eraf. Tot m'n grote schrik zat er olie door het koelwater.
Heeft iemand enig idee waar ik het beste kan zoeken?
Heeft er wel vaker iemand hier last van gehad?
Of gaat dit op motorrevisie uitdraaien? :(
Alvast bedankt voor reacties
zou een lekke koppakking kunnen zijn, waar een olie en waterkanaal kort bij een komen.
Zou op die moment niet weten waar nog water en olie bij een komen.
Is het veel of een beetje olie.
heb je de motor uit elkaar gehad of heb je hem gekocht terwijl hij niet liep.
Gr Servi
Bedankt voor je reactie.
K vrees ook voor een lekke koppakking.
Ik vond het best veel olie. Toen ik de radiateur liet leeglopen was de eerste 10 liter (emmer) nog olievrij. Daarna kwam er af en toe een beetje oliekleur door.
Het laatste beetje lijkt echt op olie.
Ik heb hem niet echt veel laten lopen, niet echt mee gereden ofzo, alleen op het pad.
Toen ik hem kocht liep hij nog wel, maar niet echt lekker.
K ben er al heel lang mee bezig en af toe staat het ff stil.
Toen ik hem kocht en koelvloeistof ververste zat er geen olie door.
Dan zou ik eerst een beginnen met de motor in orde te maken.
Als je eerst een op papier zet wat allemaal niet goed is en wat het gaat kosten om te repareren heb je direct een idee van de kosten.
Die van mij heb ik ook met een defecte motor gekocht en na alles nagelopen te hebben was ik goedkoper uit om mijn motor om te wisselen tegen een revisie motor.
Die zijn helemaal klaar.
Dat is schoonmaken inbouwen en lopen laten.want wie weet wat je nog tegen komt als je het 1 gemaakt hebt.
Die van mij had defecte koppakking de dynamo en ontsteking waren slechtwaterpomp lekte en meer.
Toen bij andy een ruilmotor gehaald ingebouwd en alles zat er niet of gereviseerd op.
Uiteindelijk was ik meer als de helft goedkoper uit.
Gr Servi
ten eerste:
wat voor kleur heeft de olie?(blank, zwart?)
denk je dat de cijfertjes zijn gaan verschuiven op de poeli?????
omdat je een andere wil monteren.............
zet hem eerst weer eens in elkaar, en kijk eens hoe hij dan loopt
dit is misschien wat beter om acuut met het meest doem-verhaal te komen als oplossing.
en wat nu als de vorige eigenaar een keer koelwater heeft bijgevuld uit een kan waar nog wat olie inzat??..........
of een of andere koekebakker, olie verkeerd heeft bijgevuld.....?
wist je trouwens dat je de timing goed kunt zetten met alleen de kettingspanner eruit te draaien...............................
bezint eer gij begint
Bedankt voor je reactie.
De olie is zwart.
Ik heb zelf een tijd geleden koelvloeistof vervangen.
Toen zat er geen olie door.
Is er nog een andere manier waarbij er olie in kan komen?
Bijvoorbeeld via de waterpomp??
Het laatste beetje dat uit de radiateur kwam was echt dik.
Je zegt eigenlijk gewoon koelwater erin en ff laten lopen en kijken of er weer olie in komt?
De poelie die ik nu heb klopt niet.
Als ik voel met een lange schroevendraaier in de eerste cilinder is het BDP rond de 40 graden voorontsteking. Daarna zakt hij weer na beneden.
Over de 4 is een 0 geslagen bij m'n huidige poelie.
Ik neem aan dat er in de poelie een soort spiebaan zit?
Om de ketting goed te kunnen zetten is het toch belangrijk dat de krukas exact op 0 staat en de nokkenas bij de pijl+markering?
In het werkplaatsboek van mij staat die afstelling zo raar beschreven dat je er niet uitkomt. zal eens kijken of ik een betere beschrijving vind voor je.
Gr Servi
dus er zit gebruikte olie bij je koelwater, dat zal niet van het verkeerde bijvullen zijn../....
ja er zit:"een soort spie" 2 op de poeli met schaalverdeling.
er is een kans dat ie verdraait zit, of hij is al ooit uit elkaar geweest en niet goed teruggezet.
dit is meer logisch als dat de cijfers zijn gaan lopen over je poeli
(of het is een belgische unimog....GRAPJE))
draai het uit elkaar, en je ziet wat er aan de hand is.......
als je de koelvloeistof al een keer vervangen hebt, en hij was toen zuiver(waarom vervang je hem dan) en de olie is er later bijgekomen, zou kunnen zeggen dat het perskanaal tussen de cilinderkop, en onderblok wat lekt.
hoeft geen ramp te zijn, eerst een keer de kop natrekken, en als het blijft de pakking wisselen, en de kop nakijken op oxidatie.
beredeneer eerst de meest logische problemen, daarna pas reviesiemotoren en een nieuwe unimog
Tot je eerst 10L water aflaat is normaal (water zink naar de boden en olie drijft boven)
Dan heeft hij bij jou niet veel meer gelopen, als je koelwater vermengt met olie krijg je een grijze papperige olie.
Aangezien jij zwarte olie ziet, heeft hij niet veel meer gelopen.
Ik zou de radiator en de motor eens goed spoelen.
Dan nieuwe koelvloeistof er op en proberen.
Voor alle veiligheid zou ik het carter dop ook heel even los draaien, en wat olie aflaten.
Ik ben benieuwd wat je daar voor kleur tegen komt.
Gr. Theo
ja.....................