🧑 🔍

Welke oli versnellingsbak

[Gebruiker verwijderd]
 - 17 januari '16

Kan iemand mij vertellen welke oli er in me versnellingsbak moet? Ik heb me koppeling vervangen dus er moet nieuwe olie in. Kan iemand mij ook vertellen wat voor smeerring ik nosig heb voor mijn aandrijfassen?
Mvg boris enzler

Servi Jaspers
 - 17 januari '16

alles 75w90 versnellingsbak olie
gr servi

Jan Couwenberg
 - 18 januari '16

Hallo Boris,
Je bent redelijk onduidelijk met je verhaal.

Je hebt een nieuwe koppeling gemonteerd DUS moet er nieuwe olie in bak??

Dat hangt niet perse aan elkaar. Bedoel je niet dat je nieuwe olie moet toevoegen om je koppeling weer werkend te krijgen? Dan moet je remvloeistof in het reservoir bovenop de bedieningscilinder gieten en ontluchten.

Servi Jaspers
 - 18 januari '16

Een 404 heeft geen koppelings cillinder die werkt met stangen.
Gr Servi

Eric van de Kerkhof
 - 20 januari '16

404.1, ja....404.0,nee.....
laten we maar geen olie "in" de koppeling gieten.
(had ook niet vermoeden dat B het zo bedoelde)
denken we ook aan de bronzen onderdelen in de bak met de oliekeuze?

Anton WH Kroes
 - 22 januari '16

Boris: In de bak GL4 olie, geen GL5. 6L.
In de wielen en differentieel GL5 olie, 300cc in de wieloverbrenging, en in diff. 3L.

[Gebruiker verwijderd]
 - 3 februari '16

Dank jullie wel voor de info, ik heb al me olie uit me diffs gehaalt en me bak, ik wilde dit meteen verversen, bedankt twannie. Ik doe in me bak Gl4 olie en in me differentieel gl5 olie.
Is er nog een speciaal soort olie die ik moet kopen? Ik heb gehoort over een MB235.1??

Anton WH Kroes
 - 4 februari '16

Beste Boris sorry voor de late reactie!
De Automaterialen handel ( Halfords is er nog in enkele plaatsen) brengt vaak een eigen merk, wat goedkoper is dan A-merk olie. Neem daarvan gewoon de genoemde olie. (trouwens: je woont vlakbij mij en je kent Europarts dus wel?)
Wat Erik al eerder opmerkte: In de versnellingsbak zitten onderdelen die voor synchronisatie van draaisnelheid zorgen; de synchromeshes. Deze hebben te lijden van zink, en daarvan zit er méér in de GL5 gespecificeerde olie. Voor de differentieel en tussen overbrenging is het juist goed, omdat de drukken op de tandwielen er groot zijn, en zink een smerende werking heeft.

[Gebruiker verwijderd]
 - 4 februari '16

Oke twannie, dat mb 235.1 laat ik achterwegen. T schijnt dat t een toevoeging is voor Mercedes-Benz. Ik ga de olien halen bij rijsbergen. T word 80w90 gl4 voor me bak en voor me diffs neem ik 80w90gl5. Neem aan dat t allemaal niet zo heel nouw geeft.
Mvg boris

Eric van Mierlo
 - 5 februari '16

Komt niet zo nouw ??

De versnellingsbak is het allerzwakste punt van iedere Unimog.
Dus komt wel nouw, zeker bij de 404 bak met zijn bronzen lagers en hoog toerental.
Als deze lagers vastlopen is het definitief einde versnellingsbak.

Maar geen nood, een revisie bak voor de 404 kost maar 1575 Euro.
Dus dat valt wel mee.

Groeten Eric

Matthijs Grund
 - 5 februari '16

Beste Boris
Ik gebruik (10jr 30.00km) BP Energear EP 80W-90.
Zou geen koper delen moeten aantasten.
Maar zie dat de olie uit de handel gaat /(is er uit.?)
Weet nog geen goede vervanger.

Tevens is de olie wat dun bij langdurig snelweggebruik.

Technische uitleg zie link
(zonder olie adies) (in engels)

Groeten
Matthijs

Servi Jaspers
 - 5 februari '16

ik gebruik de mpm olie en zonder problemen.
Gearbox Oil SAE 90 GL-4 Mineral Classic

Minerale transmissieolie SAE 90 GL-4
Deze minerale single grade SAE 90 transmissieolie is geschikt voor versnellingsbakken en zwaarder belaste kroon en pignon wielen van klassieke voertuigen die een EP 90 olie volgens API GL-4 specificatie voorschrijven.

Door het additieven pakket is deze minerale olie geschikt voor klassieke transmissies omdat het koperlegeringen zoals brons en messing, alsmede de in die tijd gebruikte afdichting materialen zoals papier en kurk, niet zal aantasten.

ik gebruik deze voor de bak en assen.
deze is verkrijgbaar bij heuts of kijk op mpmoilnl
gr servi jaspers

Plaatst reactie

Je dient ingelogd te zijn op een reactie te kunnen plaatsen.